محمد علی طالبی

فعالیت : نویسنده ، فیلمنامه نویس ، کارگردان

محمدعلی طالبی در سال 1337 در تهران متولد شده و در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دانشگاه هنر در رشته سینما تحصیل کرده است و دارای نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.
او بیش از چهل سال در زمینه نویسندگی و کارگردانی سینما و تلویزیون فعالیت داشته و فیلم‌های او در جشنواره های جهانی چون برلین، کن جونیور، شیکاگو، سان دنس،نیویورک، مونترال، تورنتو، توکیو، سیدنی ، یونان، آمستردام، لندن و ... حضور داشته‌اند...

شرح بانک های اطلاعاتی


محمدعلی طالبی در سال 1337 در تهران متولد شده و در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دانشگاه هنر در رشته سینما تحصیل کرده است و دارای نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.


او بیش از چهل سال در زمینه نویسندگی و کارگردانی سینما و تلویزیون فعالیت داشته و فیلم‌های او در جشنواره های جهانی چون برلین، کن جونیور، شیکاگو، سان دنس،نیویورک، مونترال، تورنتو، توکیو، سیدنی ، یونان، آمستردام، لندن و ... حضور داشته‌اند.

فیلم چکمه در سی و هفتمین جشنواره فیلم سانفرانسیسکو برنده جایزه گلدن گیت شده و در جشنواره فیلم وین برنده جایزه تماشاگران و در جشنواره فیلم هندوستان برنده جایزه فیل طلای بهترین فیلم شده است.


فیلم تیک تاک جایزه دوازدهمین دوره جشنواره فیلم شیکاگو، در جشنواره هندوستان برنده جایزه فیل نقره ای بهترین کارگردانی و همچنین در جشنواره فیلم فجر برنده دو سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران و بهترین فیلمنامه گردیده است.


فیلمهای کیسه برنج و بید و باد و تو آزادی موفق به دریافت جوایز متعدد بین المللی از جشنواره های فیلم کودکان و نوجوانان ایران، اتریش، رن فرانسه،فرانکفورت آلمان، المپیای یونان، هندوستان، بانکوک،  اوکراین، ماردل پلاتا آرژانتین، زلین جمهوری چک و ... گردیده اند.


آثار محمدعلی طالبی در حدود 25 پروانه زرین در سالهای مختلف جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان ایران دریافت کرده است.


فیلم دیوار در چندین جشنواره بین المللی از جمله جشنواره توکیو ژاپن و تائورمینای ایتالیا به نمایش درآمد.


فیلم باد و مه در شصت و یکمین جشنواره فیلم برلین (2011) برنده جایزه فایربیدنت شده و در استرالیا آسیا پاسیفیک برنده دومین فیلم کودک و نوجوان و همچنین در جشنواره  فیلم کودک و نوجوان اصفهان برنده جایزه پروانه زرین بهترین فیالم از نظر هیئت  داوران و جایزه پروانه زرین بهترین فیلم بین الملل و کودکان بازیگر آن برنده جایزه پروانه زرین و دیپلم بهترین بازیگر شده اند.


فیلم علفزار در جشنواره هندوستان 2011 برنده جایزه فیل طلای بهترین فیلم و در جشنواره داکا نیز برنده جایزه بهترین فیلم گردیده است و در جشنواره کودک و نوجوان اصفهان برنده پروانه زرین بهترین فیلم ایران و پروانه زرین بهترین فیلم آسیایی و پروانه زرین بهترین کارگردان بین الملل و بهترین فیلم سیفژ و همچنین پروانه زرین بهترین فیلمبرداری و دیپلم بهترین فیلمنامه گردیده است.


جشنواره فیلم مونیخ در بیست و یکمین دوره در سال 2003 پنج فیلم از محمد علی طالبی را در برنامه بزرگداشت خود به نمایش درآورد.


در سال 2012 فیلم باد ومه در 25 شهر آلمان به وسیله کمپانی فیلم آرسنال نمایش داده شد.


سه فیلم چکمه، کیسه برنج و بید و باد در آپریل 2014(بهار 1393) از طرف british council  و (british film institute) BFI و Film house  (بزرگترین پخش کننده فیلم در ( UK در سینماهای شهرهای لندن، ولز، ادینبورو، کمبریج، باس و ... با حضور محمد علی طالبی در پروژهCinema of child hood  به عنوان بهترین فیلم های تاریخ سینمای کودک و نوجوان جهان توسط Mark cousins ( منتقد و کارگردان برجسته انگلیسی) انتخاب شده و به نمایش درآمدند.


سریال گل پامچال با بیش از 98% بیننده  در شبکه های تلویزیونی ایران به نمایش درآمده و در تلویزیون NHK  ژاپن بینندگان فراوانی داشته  است.


همچنین محمدعلی طالبی دو فیلم خود به نام های بید و باد و کیسه برنج را با همکاری مشترک تلویزیون NHK و کمپانی Digital media- lab ژاپن ساخته و تهیه نموده است.


فیلم‌های محمد علی طالبی نگاهی انسانی و عاطفی به زندگی کودکان و نوجوانان دارد و به نقد چالشهای اجتماعی و تربیتی در این زمینه می‌پردازد.


فیلم‌های محمدعلی طالبی

شهر موشها( 1364)                      کارگردان

سریال گل پامچال (1370)               تهیه کننده و کارگردان

چکامه(1371)                            تهیه کننده و کارگردان

تیک تاک (1373)                       تهیه کننده، نویسنده و کارگردان

کیسه برنج([137)                      تهیه کننده، نویسنده و کارگردان

بید و باد (1377)                        کارگردان

تو آزادی(1379)                       تهیه کننده، نویسنده  و کارگردان

دیوار(1385)                           نویسنده و کارگردان

علفزار(1389)                         نویسنده و کارگردان

باد و مه (1389)                       نویسنده و کارگردان

یک روز سرد(1392)                نویسنده و کارگردان

قول(1393)                           تهیه کننده و کارگردان

ویولونیست(1395)                  تهیه کننده ، نویسنده و کارگردان

پایان رویاها(1395)                 نویسنده و کارگردان

     




مشخصات بانک های اطلاعاتی
جنسیت : مذکر
جوایز و افتخارات :
آثار محمدعلی طالبی در حدود ٢۵ پروانه زرین در سالهای مختلف جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان ایران دریافت کرده است.