صفر علی اصغرزاده

صفر علی اصغرزاده

فعالیت : کارگردان

متولد ۱۸ اسفند ۱۳۱۹ در کاشان - در گذشت 22 مهرماه 1398

شرح بانک های اطلاعاتی

او دارای گواهی درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(معادل دکتری) بود.

اصغرزاده دارای مدارک و گواهی‌های تخصصی برخی از مدارس و انجمن‌های تخصصی هنری در رشته‌های نقاشی و سفالگری و مدرک سطح «خوش» انجمن خوشنویسان ایران نیز بود و از سال ۱۳۵۹ به عنوان طراح و شخصیت‌پرداز فیلم‌های پویانمایی در کانون مشغول به‌کارشد.

اصغرزاده سابقه‌تدریس در دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی به  عنوان استاد طراحی و در دانشگاه‌های بین‌المللی امام خمینی قزوین و دانشکده صدا و سیما به عنوان استاد مدعو را در کارنامه درخشان هنری خود ثبت کرده است.

  • او علاوه بر ساخت فیلم‌های خمیری و سفالی عروسکی و دو بعدی مانند «کوزه‌گر»، «بچه‌ها با هم»، «همنشین»، «بهار دوستی»، «چکاوک و چمنزار» و «کلاغه کجاست روی درخت» سروده افسانه شعبان‌نژاد، داستان‌های تاریخی مذهبی را نیز با قالب‌ها و تکنیک‌های مختلف و با یک سبک روایی ویژه برای کودکان و نوجوانان روایت کرد که از جمله آن‌ها باید به فیلم‌های کشتی نوح واصحاب فیل از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فیلم بلند انیمیشن ابراهیم خلیل(ع) و یونس در شکم ماهی از دیگر آثار این هنرمند شاخص سینمای انیمیشن اشاره کرد.
  • همچنین در حوزه تصویرگری کتاب نیز آثاری را برجای گذاشته است که از جمله آن باید به مجموعه کتاب‌های مشهور گام‌های نخستین» برای آموزش مهارت‌های اولیه زندگی به خردسالان و کتاب «آخرین پرنده آخرین سنگ:» با استفاده از لوح‌های گچی فیلم  اصحاب فیلم در کانون اشاره کرد.

این کارگردان پیشکسوت در سال ۱۳۶۰ به‌عنوان دستیار کارگردان در فیلم «چشم تنگ دنیادار» نورالدین زرین‌کلک و در سال ۱۳۶۱ به‌عنوان طراح و شخصیت‌ساز و سازنده زمینه فیلم «بازگشت» کار زنده‌یاد وجیه‌الله فردمقدم، طراحی و پویانمایی فیلم «گنج» احمد عربانی و طراحی شخصیت‌های سه‌بعدی و ساخت دکور فیلم «قصه‌های بازار» عبدالله علیمراد با کانون همکاری کرد.

کوزه‌گر نخستین فیلم انیمیشن اصغرزاده در مقام کارگردانی در سال ۱۳۶۸ ساخته شد و از جمله آثاری بود که در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی مانند جشنواره برلین آلمان شیکاگو آمریکا، فرایبورگ فرانسه و حیدرآباد هند شرکت داشت این فیلم جایزه کتاب زرین بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های آموزشی و تربیتی رشد در سال ۱۳۷۴ را به‌دست آورد.

«همنشین» از جشنواره فیلم دمشق و همین اثر و فیلم‌هایی مانند «چکاوک و چمنزار»، «بچه‌ها با هم» و «اصحاب فیل» جوایز متعددی را از جشنواره‌های فیلم رشد، پویانمایی تهران، کودکان و نوجوانان اصفهان، فیلم کوتاه همدان و فیلم روستا دریافت کرد.

«صفرعلی ‌اصغرزاده» روز ۲۲ مهر ۱۳۹۸ در ۷۹ سالگی و بر اثر بیماری قلبی در تهران درگذشت .

مشخصات بانک های اطلاعاتی
جنسیت : مذکر