کتیتوس کسپراسویس

Kęstutis Kasparavičius

دسته : تصویرگران
فعالیت : نویسنده ، تصویرگر ، نمایشنامه نویس

او متولد( 2 ژوئن 1954) در لیتوانی است.

شرح بانک های اطلاعاتی

کسپراسِویس بیش از شصت کتاب تصویرگری کرده است که برخی از آن‌ها نوشته خودش هستند. کودکان در سراسر دنیا به بیست و هفت زبان، کتاب‌هایش را می‌خوانند، از ژاپن تا امریکا. این هنرمند، نزدیک به بیست نمایشگاه انفرادی برگزار کرده است. کارهایش در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بولونیا سیزده بار به نمایش گذاشته شده‌اند و جایزه‌های معتبر پر شماری برای کتاب‌هایش از سراسر دنیا گرفته است.

او تصویرگر و نویسنده‌ای لیتوانیایی است. راه او به سوی کتاب‌های کودک و نوجوان مستقیم نبوده است: پس از ده سال تحصیلِ در رشته رهبری ارکستر در مدرسه هنر ملی‌ام. کی. جُلیونس، سرانجام پی برد که نقاشی، هدف نهایی اوست. بنابراین، پس از دانش‌آموختگی در رشته رهبری ارکستر، رشته طراحی را در آکادمی هنر ویلنیوس انتخاب کرد. تصویرگری‌های کسپراسِویس به آسانی قابل شناسایی‌اند. ویژگی کار او، به تصویر کشیدن اشیا با شیوه یگانه خود و در عین حال سبکی واقعی، فضای ذهنی سرزنده و پرسپکیتوهای باورپذیر است.



  او جوایزی مانند قلم طلایی بلگراد و عنوان تصویرگر سال نمایشگاه کتاب کودک بولونیا را دریافت کرده و شهرتش به سبب داستان‌های خنده‌داری است که با قرار دادن شخصیت‌هایش در موقعیت‌های گیج‌کننده و چالش‌انگیز خلق می‌کند. تصاویر آبرنگ این تصویرگر لیتوانیایی با جزئیات فراوان توجه کودکان را به خود جلب می‌کند. خرگوش‌های پرنده و توت‌فرنگی‌های سخنگو، خلاقیت کودکان را برمی‌انگیزد. آثارش حتی برای خردسالانی که هنوز نمی‌توانند بخوانند و بنویسند جذاب است و از سوی دیگر طنزی که در آثارش وجود دارد بزرگسالان را راضی می‌کند.

بخش لیتوانی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان، او را بیش از یک‌بار برای دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن و جایزه یادبود آسترید لیندگرن نامزد کرده است.


کسپراسِویس طراحی پوستر و نوشتن پیام روز جهانی کتاب کودک ۲۰۱۹ را بر عهده داشته است. او در پیامش اشاره کرده است که دنیای امروز دنیای شتاب‌زدگی و انفجار اطلاعات است و کتاب می‌تواند به ما کمک کند که از این فضا فاصله بگیریم و دمی آرام بگیریم.


مشخصات بانک های اطلاعاتی
جنسیت : مذکر
جوایز و افتخارات : Golden Pen Award، Belgrade، ۱٩٩٠
جایزه یونیسف "تصویرگر سال"، نمایشگاه کتاب کودکان کودکان بولونیا ، ۱٩٩۴
دیپلم II "Premi International Catalonia d'Illustracio"، بارسلونا، ۱٩٩۴
تصویرهای انتخاب شده در نمایشگاه کتاب کودکان نمایشنامه نویسان، نیویورک، ٢٠٠٢
جایزه تعالی، نمایشگاه کتاب کودکان کودکان بولونیا، ٢٠٠٣