کامبیز روشن‌روان

دسته : آهنگسازان

کامبیز روشن‌روان، آهنگ‌ساز، استاد و مدرس موسیقی، ۱۹خرداد ماه ۱۳۲۸در تهران متولد شده است.

شرح بانک های اطلاعاتی

کامبیز روشن‌روان، آهنگ‌ساز، استاد و مدرس موسیقی ۱۹خرداد ماه ۱۳۲۸در تهران متولد شده است.

وی تحصیلات ابتدایی خود را در هنرستان موسیقی زیرنظر استادحسین دهلوی فرا گرفت. سپس به هنرستان عالی موسیقی ملی رفت و دیپلم موسیقی را در سال 1346دریافت کرد.

لیسانس موسیقی از دانشگاه تهران با گرایش آهنگ‌سازی و فوق‌لیسانس از دانشگاه کالیفرنیا و دکترای آهنگ‌سازی از دانشگاه هاوایی از دیگر فعالیت‌های آکادمیک روشن‌روان به شمار می‌رود.

ساخت موسیقی متن بیش از 120 فیلم و سریال در کارنامه کاری او دیده می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان به موسیقی متن فیلم‌های «گل‌های داوودی»، «سفیر»، سریال «امیرکبیر»، «پرواز در نهایت»، «راز گل شب‌بو»، «همسر» و «هور در آتش» اشاره کرد.

روشن‌روان با کارگردانانی هم‌چون عباس کیارستمی، امیر نادری، رسول صدرعاملی، کیومرث پوراحمد، مهدی فخیم‌زاده و دیگران همکاری داشته و برای برخی از این فیلم‌ها هم جایزه بهترین موسیقی جشنواره فیلم فجر را به دست آورده است.

ساخت قطعاتی در قالب‌های سمفونی و قالب‌های موسیقی کلاسیک از دیگر تلاش‌های این هنرمند به شمار می‌رود.

تلاش او در موسیقی سنتی هم تاثیرگذار بوده است از مجموعه آموزشی پژوهشی که وی برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتشار داد و در آن چند تن از هنرمندان نامی موسیقی چون محمدرضا لطفی و محمدرضا شجریان هم حضور داشتند تا ساخت قطعاتی برای هنرمندان و نیز آهنگ‌سازی برخی قطعات.

انتشار چند اثر ارکسترال با فضای ملودیک و تنظیم‌هایی قابل اعتنا برای موسیقی محلی که با صدای بیژن بیژنی انتشار یافت از دیگر آثاری است که روشن‌روان آهنگ‌سازی‌اش را عهده‌دار بود.

انتشار چندین کتاب در زمینه آموزش موسیقی، نوشتن مقالات و جزوات در این زمینه از دیگر فعالیت‌های اوست.

روشن‌روان در مقام مدرس موسیقی در هنرستان عالی موسیقی(سال‌های 46 تا 54)، هنرکده موسیقی، دانش‌سرای هنر، گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا دانشکده صداوسیما، تربیت مدرس و سوره به تدریس پرداخت.

از جمله فعالیت‌های دیگر روشن روان می‌توان به همکاری و اداره برخی نهادها همانند ریاست کانون موسیقی‌دانان سینمای ایران( دهه 70)، ریاست کمیته ملی موسیقی وابسته به یونسکو، ریاست هیات مدیره خانه موسیقی و عضو موسس و مدیرعامل این نهاد، هیات مدیره خانه سینما و عضویت در ده‌ها شورای مختلف سیاست‌گذاری موسیقی در صداوسیما و دفتر امورموسیقی وزارت ارشاد اشاره داشت.

دبیری و داوری چندین دوره جشنواره موسیقی فجر از دیگر فعالیت‌های این آهنگ‌ساز به شمار می‌آید.

او درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد.