سیدمحمد میرزمانی

دسته : آهنگسازان

سیدمحمد میرزمانی در سال 1335 در تهران به دنیا آمد.
از دوران کودکی به هنر تئاتر، سینما و موسیقی علاقه فراوان داشت.

شرح بانک های اطلاعاتی

سیدمحمد میرزمانی در سال 1335 در تهران به دنیا آمد.

از دوران کودکی به هنر تئاتر، سینما و موسیقی علاقه فراوان داشت و حتی در دوره‌ای کوتاه در کلاس تئاتر سازمان موسیقی پیش‌آهنگی شرکت کرد.

در نوجوانی با تمرکز در رشته موسیقی و شرکت در کلاس‌های موسیقی کودکان و نوجوانان رادیو و تلویزیون ملی ایران (سابق)، آواز دسته جمعی را نزد ژاله فردی (بیدار مغز)، سلفژ را توسط فرمان بهبود، آواز تخصصی را زیر نظر زنده‌یاد رضازاده و نواختن ساز ابوا را نزد منوچهر صهبایی فرا گرفت.

با تشکیل گروه هم‌آوازان رادیو و تلویزیون ملی ایران با رهبری گلنوش خالقی به هنرستان عالی موسیقی راه یافت و تحت نظر استادانی هم‌چون لودیک اشنایدر(آواز کلاسیک)، فریدون ناصری(هارمونی)، مصطفی پورتراب (هارمونی تخصصی و کنتراپوان)، زنده‌یاد مرتضی حنانه (ارکستراسیونی)، کریم گوگردچی (فرم، آنالیز و اصول آهنگ‌سازی)، پرویز منصوری (تاریخ موسیقی) و اقدس پورتراب (پیانو) فرار گرفت.

در سال 1359 فعالیت آهنگ‌سازی را با ساختن آهنگ «تلاش» با صدای رشید وطن‌دوست آغاز کرد و تاکنون آثار بسیاری در زمینه‌های مختلف موسیقی قطعات باکلام و بی‌کلام ارکستری، موسیقی کودک، موسیقی فیلم، موسیقی برای سریال‌های تلویزیونی تصنیف کرده است.

میرزمانی از سال 1372- 1369رهبری ارکستر بزرگ صداوسیما را عهده‌دار بوده است.

وی در سال‌های 1379 و 1380 در دوره مستر کلاس رهبری ارکستر به استادی ایرج صهبایی شرکت کرده است.

تدریس در دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و دیگر مراکز فرهنگی و هنری از دیگر فعالیت‌های اوست.

میرزمانی در سال 1381 نائل به دریافت لوح افتخار از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و درجه يک هنری از شورای ارزشیابی آثار هنری وزارت اشاد شده است.

وی مدتی در سمت مدیرکلی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی مشغول فعالیت بود.

او برای بیش از هشتاد فیلم سینمایی، سریال، فیلم مستند و انیمیشن موسیقی متن ساخته است و می‌توان به «شوکران»، «روزی که حسنی مرد شد»، «دیده‌بان»، «الماس بنفش»، «ایوب پیامبر»، «کوچک جنگلی»، «نقطه اوج»، «شهر بیداری» و «مانور بزرگ عاشورا» اشاره داشت.

میرزمانی در جشنواره‌های متعددی تقدیر شده و می‌توان از لوح سپاس دومین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی صداوسیما و نخستین جشنواره موسیقی فجر نام برد.

داوری چند جشنواره ‌هم‌چون جشن خانه سینما و موسیقی فجر نیز در کارنامه کاری این هنرمند دیده می‌شود.

«وصال یاران»، «صدای شاعر»، «عطش و آتش»، «رنگین‌کمان عشق»  و «وداع» از آثار منتشر شده میرزمانی به شمار می‌آید.