اریش ازر

Erich Ohser

دسته : تصویرگران
فعالیت : نویسنده ، تصویرگر

اریش ازر، در ۱۸ مارس ۱۹۰۳، در آدورف در منطقه فوگتلند آلمان بدنیا آمد و در۵ آوریل ۱۹۴۴ درگذشت.

این نقاش آلمانی خالق مجموعه کتاب های مصور کودکان به نام پدر و پسر است.

شرح بانک های اطلاعاتی

در سن ۱۷ سالگی علی‌رغم مخالفت‌های خانواده، به لایپزیگ رفت و از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۶ در «آکادمی هنرهای گرافیکی و صنعت چاپ» تحصیل کرد. تلاش برای امرار معاش، وی را به سوی طراحی بروشورهای تبلیغی و پلاکارت، سوق داد. وی در سال ۱۹۲۹ با «ماریگارد»، همکلاسی سابقش ازدواج کرد، یکسال بعد صاحب پسری به اسم «کریستیان» شدند.

قصه های من و بابام را اریش ازر، تصویرگر آلمانی پس از درگذشت همسرش برای سرگرم کردن پسر خردسالش خلق کرده است. در فاصله دسامبر ۱۹۳۴ و دسامبر ۱۹۳۷ نزدیک به ۱۵۷ طرح از داستان‌های پدر و پسر هفتگی در مجله مصور برلین (BIZ) منتشر شدند. این داستان‌ها به سرعت به موفقیت رسیدند و با استقبال مخاطبان روبرو شدند.

در سال ۱۹۳۵، انتشارات «اول اشتاین» اولین مجموعه تصویری « قصه های من و بابام » که مشتمل بر ۵۰ داستان می‌شد را به چاپ رساند که تا آغاز جنگ جهانی به ۹۰ هزار نسخه رسید. در سال‌های ۱۹۳۶ و ۱۹۳۸ دو جلد دیگر از این مجموعه به چاپ رسید. در ماه مارس ۲۰۱۴ این داستان‌ها از سوی انتشارات Südverlag برای نخستین بار به صورت رنگی روانه بازار می‌شوند.

او همچنين تصوير‌گري کتاب‌هاي شعر دوست نويسنده‌اش، اريش کستنر را انجام داده بود؛ کتاب‌هايي که در جريان کتاب‌سوزي نازي‌ها در روز 10 مه 1933 همراه با آثار ديگر نويسندگان نامحبوب نازي‌ها، به شعله‌هاي آتش سپرده و به خاکستر تبديل شد.

 با قدرت گرفتن هیتلر در سال ۱۹۳۳، شرایط دشواری برای ازر و همکارانش ایجاد شد. کاریکاتورهای سیاسی اش که در مخالفت با نازیسم هیتلری بود منجر به ممنوع شدن آثار وی در سال ۱۹۳۴ گردید. چند سال بعد انتشاراتی «اول اشتاین» وابسته به مجله برلین با انشار کتاب قصه‌های من و بابام توانست برای ازر، به عنوان نقاشی غیرسیاسی، اجازه کار بگیرد، مشروط بر اینکه وی از اسم واقعی خود استفاده نکند. به این ترتیب، ازر، نام مستعار «ای، او، پلاؤن» که به معنای «اریش ازر از پلاؤن» بود را برگزید.

اِ‌ریش اُزر در دوران حکومت هیتلر به علت کاریکاتورهای سیاسی اش، در سال ۱۹۴۰ به زندان افتاد. ازر به اتهام خيانت به کشور و همراهي با دشمن به اعدام محکوم شد. او يک روز پيش از اجراي حکم، در 6 آوريل 1944 در سلولش دست به خودکشي زدو در۵ آوریل ۱۹۴۴ در گذشت.

کريستيان ازر، تنها فرزند به جاي مانده از اريش ازر، بعدها تمامي متعلقات پدرش را در جهت تأسيس بنياد يادبود او اهدا کرد. زماني که او سال 2001 چشم از جهان فرو بست، در کنار پدرش در شهر پلاوئن به خاک سپرده شد.



مجسمه‌ای از پدر و پسر در شهر پلاؤن


مشخصات بانک های اطلاعاتی
جنسیت : مذکر