جایزه ادبیات نسل جوان آلمان

German Youth LIterature Award

جایزه ادبیات نسل جوان آلمان به آلمانی Deutscher Jugendliteraturpreisتنها جایزه ادبی آلمان است که از سال ۱۹۵۶ هر ساله به بهترین کتاب‌های تصویری، کتاب‌های کودکان و نوجوانان و کتاب‌های غیر داستانی تعلق می‌گیرد.

شرح بانک های اطلاعاتی

مسئولیت جایزه ادبیات نسل جوان آلمان بر عهده انجمن ادبیات کودک و نوجوان، شاخه ملی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) در آلمان است.از سال ۲۰۰۳ گروهی از داوران مستقل نوجوان نیز جایزه ای را به کتاب برگزیده خود می دهند. همه برندگان ۸۰۰۰ یورو دریافت می کنند. افزون بر این یک جایزه سالیانه۱۰هزار یورویی نیز به خاطر یک عمر تلاش به نویسنده یا تصویرگر یا مترجم آلمانی اهدا می شود. اعلام برندگان و جشن اهدا جوایز در اکتبر هر سال در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برگزار می شود.

جوایز به پنج دسته تقسیم می شود: بهترین کتاب عکس، بهترین کتاب های کودکان، بهترین کتاب های جوانان، بهترین کتاب غیر داستانی و انتخاب داوران جوانان. بیش از شش نامزد در هر رده در ماه مارس در نمایشگاه کتاب لایپزیگ اعلام می شود و جوایز در نمایشگاه کتاب فرانکفورت توسط وزیر امور خارجه، خانواده های ارشد، زنان و جوانان ارائه می شود.

در هر رده، نویسنده برنده جایزۀ نقدی 10،000 یورو نقدی دریافت می کند و یک مجسمه برنز طراحی شده توسط Detlef Kraft نماینده مامو از رمان مایکل اندی  اهدا می شود

علاوه بر این، دو جایزه ویژه به طور متناوب به نویسندگان، نقاشان و مترجمین آلمانی ارائه می شود. جایزه ویژه برای دستاوردهای مادام العمر در 12000 یورو تعیین شده است. جایزه ویژه جدید ایجاد شده برای استعدادهای جدید، ارزش 10،000 یورو را تامین می کند. هر دو نیز توسط وزارت فدرال تامین می شود.

کتاب وقتی هیتلر خرگوش صورتی مرا ربود ترجمه روح‌انگیز شریفیان و کتاب دنیای سوفی ترجمه  حسن کامشاد، موفق به دریافت این جایزه شده اند.

تندیس برنزی «مومو» اثر دتلف کرافت که به برگزیدگان اهدا می‌شود




مشخصات بانک های اطلاعاتی