آلبرت سیدنی فلاشمن

سید فلاشمن

دسته : نویسندگان
فعالیت : نویسنده ، نمایشنامه نویس

آلبرت سیدنی فلاشمن (متولد 16 مارس 1920 -متوفی 17 مارس 2010 ) ، نویسنده ی آمریکایی کتابهای کودک ، نمایشنامه های رادیویی و تلویزیونی ، رمان هایی برای بزرگسالان و کتابهای غیرداستانی در مورد جادو است .

شرح بانک های اطلاعاتی

آثار سید فلاشمن برای کودکان ، به خاطر شوخ طبعی ، شبیه سازی و طرح طنز آمیز ، و جستجو و اکتشاف در سراسر تاریخ آمریکا ، شناخته شده است .

او برنده ی مدال نیوبری برای اثر پسر شلاق زدن(The Whipping Boy )یا همان کتاب « کتک خور سلطنتی »شد و برنده ی جایزه ی بوستون کلاب ، به خاطر اثر- کوهستان شارلاتان Humbug Mountain شد .و به‌عنوان یکی از نویسندگان برتر کودک‌ و ‌نوجوان نامزد دریافت جایزه‌ بین‌المللی هانس‌ کریستین ‌آندرسن در سال 1994 در آمریکا شد.

در سال ۲۰۰۳ انجمن نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک، به پاس یک عمر فعالیت هنری فلاشمن جایزه‌ای را به نام او راه‌اندازی کرد که هر سال به یک نویسنده طنز کودک تعلق می‌گیرد. سید فلاشمن خود نخستین برنده‌ این جایزه بود. این جایزه هر ساله بهترین نویسنده ی طنز کتابهای کودکان یا نوجوانان را به رسمیت می شناسد . 

سید علاقه‌ زیادی به جادو و شعبده‌بازی داشت و تمام تجربیاتش را در‌این‌باره، در کتابی به نام دفترچه‌ یادداشت شارلاتان‌ها گردآوری کرد.سید فلاشمن ، ماجرای زندگی خود را در اثر The Abracadabra Kid:A writers Life شرح داده است .


فلاشمن در بروکلین ، نیویورک متولد شد . هنگامی که فلاشمن دو ساله بود ، والدینش به سان دیه گو ی کالیفرنیا نقل مکان کردند . از همان کودکی شعبده بازی را دوست داشت و  شعبده (یا جادو ) در بسیاری از آثار غیرکلاسیک او دیده می‌شود .او شعبده را از کتاب‌ها و اتحادیه ی محلی شعبده بازان آموخت و در این راه ترفند های جدیدی ساخت . هنوز در دبیرستان درس می خواند که شعبده بازی حرفه‌ای را آغازکرد ، به همراه دوستش بادی ریان در کالیفرنیا با اجرای نمایش در کلوب های شبانه روزگار می گذراند . او سرانجام در سانتا مونیکای کانادا مستقر شد .

فلاشمن اولین اثرش را در نوزده سالگی به چاپ رساند، مجموعه ای از حقه های شعبده بازی با استفاده از کاغذ بازی . تحصیل دانشگاهی او در دانشگاه دولتی سان دیه گو با وقوع جنگ جهانی دوم لغو شد . در طی مدت جنگ او در یک گروه ناوشکن در اقیانوس آرام خدمت می کرد . بعد از جنگ ، او برای اولین بار تلاش کرد دست به قلم ببرد ، اولین رمانش، رمز و رازی به نام The Straw Donkey Case را چاپ کرد . بعد از فارغ التحصیلی به عنوان خبرنگار برای روزنامه های کوتاه مدت کارکرد .

با استفاده از تجارب خبرنگاری اش ، دانش که درباره جادو  داشت و تجربه سیاحت و سفر در اقیانوس آرام ،  مجموعه ی رمانی از اتفاقات و حوادث 15 سال بعدی اش  نوشت که بسیاری از آنها در شرق دور رخ داده بودند. پس از چند دهه از چاپ این مجموعه ، در دو کتاب یا یک شکل توسط چاپخانه ی Stark تجدید چاپ شده است .

 هنگامی که  این اثرتوجه ویلیام ولمن راجلب کرد فلاشمن را برای آماده کردن این اثر برای نمایش روی پرده ی سینما استخدام کرد .این دو اتفاق ، منجر به نقل مکان او به سانتامونیکای کالیفرنیا شد ،جایی که فلاشمن به آسودگی زندگی ش را می گذراند و یک دهه ی طولانی همکاری با هالیوود را آغاز کرد .

فلاشمن و همسرش بتی ، که در 1993 فوت کرد ، دارای سه فرزند بودند . پسر او ، پائول فلاشمن راه او را در دنیای کتاب کودکان در پیش گرفت . سید و پائول فلاشمن تنها پدر و پسری هستند که هر دو برنده ی مدال نیوبری شدند.

فلاشمن علاقه ی خود به شعبده بازی را در تمام عمر حفظ کرد،با میزبانی جلسات ماهانه شعبده بازان لس آنجلس در خانه ش ، چاپ مقالات پراکنده در مجلات شعبده بازی و جمع بندی آنچه از شعبده آموخته بودرا به چاپ رساند.سید فلاشمن به باغبانی، نجوم، چاپ‌دستی، رادیو، گیتار کلاسیک هم علاقه داشت، اما نویسندگی و شعبده‌بازی را به‌طور حرفه‌ای ادامه داد  سید فلاشمن در سال ۲۰۱۰ درگذشت.

از آثار دیگر همین نویسنده:

روحی در جزیره گنج ترجمه ( حسین ابراهیمی الوند)

کتک خور سلطنتی ترجمه ( نسرین نوش امینی) 



مشخصات بانک های اطلاعاتی
جنسیت : مذکر