دکتر زیوس

تیودور سوس گایزل

دسته : نویسندگان

تئودور سوس گایزل « Theodor Seuss Geisel » مشهور به دکتر سوس «Dr. Seuss»
( ۱۹۰۴- ۱۹۹۱)
تيودور زئوس گیزل تصویرگر و نویسنده مشهور امریکایی است که با نام‌های «دکتر سیوس»، «دکتر زیوس» یا «دکتر سوس» نیز شناخته می شود.

شرح بانک های اطلاعاتی

تیودور سیوس گیزل دوم مارس ۱۹۰۴ در ماساچوست زاده شد. پدرش از خانواده ی مهاجران آلمانی بود. او در دبیرستان مرکزی اسپینبرگ مشغول به تحصیل شد و به کالج دارتمت وارد شد. پس از آن ویراستار مجله طنز -جک ولنترن- شد و به قصد گرفتن دکترای ادبیات به کالج -لینکولن اکسفورد-وارد شد. او همسر آینده اش -هلن پالمر- را برای نخستین بار آن جا ملاقات کرد و در ۱۹۲۷ با او ازدواج کرد.

او کارش را با نوشتن مقاله های طنز و کشیدن کاریکاتور سیاسی برای مجله های بزرگسالان آغاز کرد.

در سال ۱۹۳۷ در سفری دریایی صدای موتور کشتی الهام بخش داستان -ف‍ک‍رش‌ را ب‍ک‍ن‌ ای‍ن‌ چ‍ی‍زه‍ا را در خ‍ی‍اب‍ان‌ م‍ال‍ب‍ری‌ دی‍دم‌- نخستین کتابش برای کودکان شد و قبل از جنگ جهانی دوم سه کتاب دیگر نیز برای کودکان نوشت که دو تا از آن ها بر خلاف دیگر آثارش به نثر است. با آغاز جنگ او دوباره به کشیدن کاریکاتور های سیاسی روی آورد. در طی جنگ جهانی دوم در بخش انیمیشن ارتش امریکا کار کرد. دستاورد این دوران فیلمی به نام -طراحی مرگ- بود که برنده ی جایزه ی آکادمیک فیلم های مستند ۱۹۴۷ شد. سیوس مخالف فاشیسم بود و این روحیه اش را در کارتون هایش نشان داده است. همچنین طی جنگ جهانی دوم مخالفت هایش را با امریکا در آثارش بروز داد.

بعد از جنگ جهانی دوم او دوباره به نوشتن کتاب کودکان رو آورد که با استقبال زیاد رو به رو شد. سه تا از کتاب هایش نیز نامزد دریافت جایزه ی -کلدکات- شد. یکی از پیشرفت های زندگی او در این زمان اتفاق افتاد که تاثیر بسزایی در کارهای بعدی او داشت. او متاثر از مقاله ای که در مجله زندگی با این محتوا که دلیل اصلی بی علاقه بودن بچه ها به کتاب هایشان خسته کننده بودن آن هاست- تصمیم گرفت کتاب هایی با محتوا ساده و تصاویری جذاب چاپ کند که جایزه های بسیاری را از آن او کرد.

دسامبر ۱۹۹۵ کتابخانه ی دانشگاه کالیفرنیا به پاس خدمات فراوانشان برای گسترش سواد به نام او و همسرش نامگذاری شد. در سال ۲۰۰۲ باغ ملی مجسمه یادبود دکتر سیوس در محل تولدش گشایش یافت- که مجسمه هایی از او و بسیاری از شخصیت های کتاب هایش در آن قرار داده شده است. بخشی از پروژه -خواندن در سراسر امریکا- – که پروژه ای خلاقانه در زمینه ی خواندن است – برنامه ای است به نام -روز ملی خواندن در سراسر امریکا- که در زاد روز دکتر سوس برگزار می شود.


  • در سال ۲۰۰۴ جایزه ای به نام او برای کتاب هایی که مناسب نوآموزان هستند بنیان‌گزاری شد که از سال ۲۰۰۶ هر ساله اهدا می شود. آثار برنده‌ی این جایزه هم باید دارای ارزش ادبی و هنری باشند و هم از تخیل و خلاقیت بالایی برخودار باشند و نوآموزان را به خواندن تشویق می کنند.

فعالیت‌های دکتر سوس

  •  آثار او از محبوب‌ترین کتاب‌های کودکان  است که بیش از 600 میلیون نسخه از آن‌ها در جهان به فروش رفته و به بیش از 20 زبان ترجمه شده است.
  • از آثار او یازده سریال تلویزیونی و سه فیلم برجسته و یک نمایشنامه موزیکال اقتباس شده است.
  •  در ۱۹۸۴ برنده جایزه پولیتزر شد.


همچنین او به عنوان مصور ساز در انجمن های انتشاراتی فعالیت داشت که قابل توجه ترین کارهای او برای کارهای -تندرفتن- و -نفت استاندارد- به عنوان یک کارتونیست سیاسی برای روزنامه نیویورک سیتی بود. در زمان جنگ جهانی دوم او در یک انجمن انیمیشن در ارتش امریکا کار می‌کرد جایی که او -طراحی برای مرگ- را نوشت که بعدها برنده جایزه مستندسازی در سال ۱۹۴۷ شد.

کتاب های دکتر سوس

بیش از ۶۰ کتاب منتشر ساخت- اما مشهورترین این کتب- اثری بود بنام -گربه کلاه به سر- The Cat in the Hat- که امروزه به ۱۲ زبان ترجمه و بیش از ۱۰ میلیون نسخه فروش داشته است.

او مشهوریت خود را از کتاب های کودکان به دست‌آورد. او ۴۶ کتاب کودک منتشر کرد که اغلب شخصیت های کتاب هایش تخیلی و شعرگونه بود.

معروفترین کتاب های او به نامهای: تخم مرغ‌های سبز و گوشت -۱۹۶۰- گربه کلاه‌به‌سر -۱۹۵۷– یک ماهی دو ماهی ماهی قرمز ماهی آبی- هورتون تخم می‌گذارد- هورتون صدایی می‌شنود -۱۹۵۰- و چطور گرینچ کریسمس را دزدید -۱۹۵۷- است.


برخی از آثاری که به فارسی برگردانده شده است:


اسنیچ‌های باستاره و اسنیچ‌های بی‌ستاره و قصه‎‌های دیگر – مجموعه قصه‌های یک‌جورکی

امروز سی‌تا ببر را داغون می‌کنم – مجموعه قصه‌های یک‌جورکی

اگر سیرک دست من بود – مجموعه قصه‌های یک‌جورکی

دردسرهای من در راه سولاسولیو – مجموعه قصه‌های یک‌جورکی

فکرش را بکن این چیزها را در خیابان مالبری دیدم (قصه های یک جورکی)

ماروین کی‌مون خواهش می‌کنم همین حالا برو – مجموعه قصه‌های یک‌جورکی

می‌زی گل به سر – مجموعه قصه‌های یک‌جورکی

هورتون جوجه از تخم در می آورد (قصه های یک جورکی)

هیچ‌وقت گفته بودم چقدر خوشبختی؟ – مجموعه قصه‌های یک‌جورکی

وای چه جاها که خواهی رفت – مجموعه قصه‌های یک‌جورکی

وقتی هورتون صدای هو شنید (قصه های یک جورکی)

کاش پاهای اردکی داشتم – مجموعه قصه‌های یک‌جورکی

گربه با کلاه بازمی‌گردد – مجموعه قصه‌های یک‌جورکی

گربه‌ با کلاه – مجموعه قصه‌های یک‌جورکی

اگر باغ وحش دست من بود

لوراکس





مشخصات بانک های اطلاعاتی
وب سایت : http://www.seussville.com/