جایزه قاقا

جایزه قاقا یک لوح و دوسکه بهار آزادی است که از سوی هوشنگ مرادی کرمانی و خانواده او در اختیار هیات مدیره شورای کتاب کودک قرار می گیرد.

این جایزه در هر سال به یک اثر تالیفی و یک اثر تصویری در حوزه طنز داده می شود. شورای کتاب کودک به منظور تشویق نویسندگان و تصویرگران ایرانی که آثار ارزشمندی را در حوزه طنز برای کودکان ونوجوانان پدیدآورده اند، این جایزه را اعطا می کند. جایزه قاقا در سال ۱۳۸۴ اعلام و قرار شد که از دی ماه سال ۱۳۸۵ اهدا شود. تاکنون اثری موفق به دریافت این جایزه نشده است.

شرح بانک های اطلاعاتی

پس از پیشنهاد مرادی کرمانی، شورای کتاب کودک تصمیم گرفت برای تشویق نویسندگان و تصویرگران ایرانی که آثار ارزشمندی را در حوزه طنز برای کودکان و نوجوانان پدید آورده‌اند، جایزه ادبی قاقا را اعطا و هر سال در مراسم سالگرد تأسیس شورا به پدیدآورندگان اهدا کند.

مرادی کرمانی درباره عنوان این جایزه ادبی یعنی «قاقا» گفته است:« این کلمه،‌ کلمه کوتاهی است که به دل می‌نشیند و هم کلمه طنز‌آمیزی است. جزو اولین واژه‌هایی است که بچه‌ها می‌آموزند و به شیرینی‌جات می‌گویند. انتخاب این عنوان از این‌رو بوده که خود اثری که برای این جایزه انتخاب می‌شود، برای بچه‌ها مثل قاقا شیرین باشد و هم مبلغی که به برگزیده‌ این جایزه داده می‌شود، در حد قاقاست و در واقع آن‌قدر کم است که تأثیری در زندگی برگزیده ندارد.»

مشخصات بانک های اطلاعاتی