آثار برگزیده و شایسته تقدیر شورای کتاب کودک

از سال ۱۳۴۳ گروه های بررسی شورای کتاب کودک با بررسی مجموعه كتاب‎های منتشر شده كودكان و نوجوانان در هر سال، آثار برجسته ادبی را با هدف تشویق نویسندگان، مترجمان، تصویرگران و ناشران ایرانی انتخاب و به این آثار پلاك برنز و لوح شورا را اهدا می‎كنند.

شرح بانک های اطلاعاتی

لاك برنز شورا به یك اثر یا مجموعه آثار ماندگار نویسنده، مترجم، شاعر، تصویرگر یا ناشر تعلق می‎گیرد. از سال ۱۳۷۰ نیز برای تقدیر از شخصیت ‎ ماندگار ادبیات كودك، به خادمان این حوزه، نیز پلاك برنز شورا اهدا می شود.

لوح شورا به آثار برجسته و با ارزش ادبی در حوزه داستان ـ تألیف و ترجمه، شعر، غیرداستان و تصویر، همچنین به ناشرانی كه سهمی ارزشمند در ارتقاء ادبیات كودك دارند، اعطا می‎شود. تا پیش از سال ۱۳۹۲ آثار برجسته ادبی با عنوان «آثار ویژه» نامیده می شد. اما از سال ۱۳۹۲ آثار برجسته ادبی «آثار برگزیده» نامیده می شود و لوحی با نشان ماهی سیاه کوچولو دریافت می کنند.

افزون بر این از آثاری که ارزش ادبی بالایی دارند اما بنا به دلایلی نتوانسته اند امتیاز لازم را به دست بیاورند تقدیر می شود. در پنجاه و یکمین سالگرد تاسیس شورا از نشان ماهی سیاه کوچولو کار فرشید مثقالی رونمایی شد.

مشخصات بانک های اطلاعاتی