مرکز فرهنگی هنری میبد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد

درمركز فرهنگي هنري كانون علاوه بر ارائه خدمات كتابداري مانند فراهم سازي امكان مطالعه و امانت كتاب، فعاليت‌هاي جانبي فرهنگي، هنري و ادبي نيز به كودكان و نوجوانان 6-16 ساله ارائه مي دهد.
در حال حاضر 42 فعالیت در مرکز کانون در سه دسته فعالیتهای فرهنگی، هنری، ادبی اجرا می‌شود.

شرح بانک های اطلاعاتی

شرایط عضویت: كودكان و نوجوانان 6-16 ساله اي كه داوطلبانه به مركز فرهنگي هنري مراجعه نموده و در خواست عضويت دارند .

نیروهای مرکز:

  • مربی مسئول
  • مربیان فرهنگی
  • مربیان ادبی
  • مربیان هنری

در مجموع 42 فعالیت در مراکز کانون (کتابخانه ها)در سه دسته فعالیتهای فرهنگی، هنری، ادبی اجرا می شود.

  • فعالیت های فرهنگی مرکز توسط مربیان فرهنگی اجرا می شود :

 فعاليت فرهنگي:

« فعاليت فرهنگي و هنري ، اقدامي هدفمند و برنامه ريزي شده است كه مربيان به منظور شناخت و پرورش استعدادهاي فكري و ذوقي كودكان و نوجوانان ، با حضور و مشاركت آنان ، در زمان و مكان معين ، و باروش خاصي صورت مي دهند.

 

قصه گويي:

« قصه گويي بيان هنرمندانه قصه ها، افسانه ها، حكايات و ... است كه به منظور انتقال پيام مورد نظر توسط مربي و با حضور اعضا صورت مي پذيرد.

شعر خواني:

فعاليتي است كه در آن مربي به قصد فهم درست اعضا از شعر و درك بهتر زيبايي هاي موجود در آن ، شعرهاي مناسبي را انتخاب كرده و با مشاركت اعضا به خواندن آنها مي پردازد .

روخواني كتاب:

فعاليتي است كه در آن مربي به قصد تقويت مهارت خواندن، كتاب يا متن خاصي را در نظر گرفته و با مشاركت اعضا آن را مي خوانند.

معرفي كتاب:

فعاليتي است كه در آن مربي با تمهيداتي مناسب زمينه آشنايي اعضا را با كتابي خاص فراهم مي كند.

بحث كتاب:

فعاليتي است گروهي كه در آن مربي با مشاركت اعضا محتواي كتاب خاصي را با دقت و تعمق بيشتري مورد بررسي و تبادل نظر قرار مي دهد .

بحث آزاد:

فعاليتي است گروهي كه درآن اعضا با هدايت مربي ، به منظور آشنايي با شيوه صحيح بحث، به گفتگوي آزاد و محترمانه پيرامون موضوع مورد نظر مي پردازند.

معرفي شخصيت:

فعاليتي است كه در آن مربي جنبه يا جنبه هايي از ويژگي هاي شخصيت مطرحي را در نظر گرفته و به منظور آشنايي و تاثيرگذاري براي اعضا مورد شناسايي و بررسي قرار مي دهد .

معرفي وقايع و ايام:

فعاليتي است كه مربي در آن به معرفي رخدادها و روزهاي مهم تاريخي ، اجتماعي ، سياسي، و ملي مذهبي به منظور يادآوري و گراميداشت آنها مي پردازد .

معرفي سرزمين:

فعاليتي است كه در آن مربي به منظور آشنايي اعضاء با ويژگي هاي جغرافيايي ، تاريخي و فرهنگي يك سرزمين يا كشور به ارائه اطلاعات لازم مي پردازد .

مسابقه:

فعاليتي است كه در آن چند عضو و يا گروه با توجه به توانايي هاي خود در زمينه موضوعات مختلف علمي، فرهنگي، ورزشي و … زير نظر مربي و يا داوران با يكديگر به رقابت مي پردازند.

هنرهاي دستي:

فعاليتي است كه در آن كودك يا نوجوان با بهره گيري از ذوق هنر ی و حس زيبائي شناختي با حوصله ، دقت ، تمركز و ضمن داشتن رغبت به ساخت و خلق اثر هنري مي پردازد.

كاردستي: 

كاردستي فعاليتي است كه در آن كودك يا نوجوان با بهره گيري از نيروي تفكر، تجسم و تخيل و با تكيه بر مهارتهاي دست و استفاد از ابزار و وسايلي كه در اختيار دارد به ساخت و خلق اثر مي پردازد .

بازي و سرگرمي: 

بازي فعاليتي است هدفدار و با تحرك ذهني و جسمي كه به صورت فردي و گروهي انجام مي شود و در آن كودك با مجموعه وجود خود شركت كرده از آن لذت برده اقناع مي شود.

نمايش خلاق:

فعاليتي گروهي و هدفدار است كه با دقت طراحي مي شود و نمودي از بازي است كه كودكان با راهنمايي مربي و بوسيله صحنه، رويداد، مشكل يا واقعه برخواسته از ادبيات كودكان را خلق ، باز آفريني و مورد بحث قرار مي دهند .

نمايش عروسكي:

فعاليتي گروهي است كه طي آن مربي با مشاركت اعضاء وبا استفاده از عروسك و ابزار مناسب و بر اساس يك متن نمايشي مشخص، زمينه هاي مساعدي را براي انتقال مفاهيم فرهنگي و تربيتي و بروز خلاقيت هاي اعضاء فراهم مي سازد.

نمايش فيلم:

فعاليتي است كه مربي با مشاركت اعضاء و استفاده از انواع فيلم هاي مناسب بر اساس يك برنامه از پيش تعيين شده، زمينه هاي مساعدي را براي انتقال مفاهيم فرهنگي ، تربيتي و رشد نگاه انتقادي اعضاء (بحث فیلم) فراهم مي سازد.

سرود:

فعاليتي گروهي است كه مربي با كمك وبهره‌گيري از موسيقي ، شعر ، آوا، احساس و همچنين بيان مفاهيم به زيباترين طريق ممكن و در كمترين زمان به رشد و پرورش ذوق هنري اعضاء مي پردازند.

آشنايي با قرآن و حديث:

فعالیتی است که طی ان اعضاء با روخوانی ، ترجمه، مفاهیم، زیبایی ها و داستان های قرآن آشنا می شوند.

فعالیتی است که اعضاء طی آن با سخنان (روایات) و توصیه های بزرگان آشنا می شوند.

آشنايي بااحكام:

فعالیتی است که طی آن اعضاء با احکام ، تکالیف فردی و اجتماعی و دستورات زندگی آشنا می شوند.

فعاليت هاي علمي: 

علم و فعاليت علمي جرياني است كه در پي شناخت حقيقت ، سير تكاملي خود را طي مي كند و بيش از آنكه به يك سري قوانين و احكام بي چون و چرا منجر شود. نتيجه اش پرورش روحيه تحقيق وجستجوگري درباره ي نظام هستي و نحوه استفاده بهينه از مخلوقات است .

اردو و كوهنوردي:

فعالیتی هدفدار، ورزشی و تفریحی است که طی آن اعضاء ضمن شرکت در یک فعالیت گروهی با آداب زندگی اجتماعی آشنا و مهارت های آن را کسب می نمایند.

شركت در گرد همايي:

گردهمایی عمل یا فرایند جمع شدن گروهی از افراد در یک مکان، با دعوت قبلی برای بحث و تبادل نظر در آن شرکت می کنند.

شركت در مراسم:

فعالیتی است که در آن جمعی از اعضای مرکز کانون, به صورت داوطلبانه و یا با دعوت قبلی به سرپرستی مربیان برای شرکت در مراسمی که خارج از محیط کانون برگزار می شوند .

(نماز جمعه،مراسم ملی ـ مذهبی)

شركت درجشن ها:

فعاليتي است كه طي آن اعضاء بر اساس فراخوان يا دعوت قبلي در يك زمان مشخص مانند مناسبت هاي خاص در داخل مركز و زير نظر مربيان برگزار و اجرا مي گردد.

  • فعالیت های ادبی: مرکز توسط مربیان ادبی اجرا می شود :

مربي ادبي:

مربي ادبی علاوه بر ويژگي هاي عام از قبيل توان ارتباطي بالا ، مهر و شكيبائي، حس زيبايي شناسي، تحرك ،نشاط و نوآوري داراي ويژگي خاص نظير توان نگارش درست فارسي، داشتن ديد و نگاه ادبي، آگاهي از ساختار شعر و داستان و شناخت كافي از ادبيات كهن و معاصر ، شناخت كافي از ادبيات كودك و نوجوان و اشراف كامل به اهداف و برنامه هاي كاري در كلاس ادبي نيزمي باشد.

كلاس ادبي ـ حضوري:

كودكان و نوجواناني داوطلب و داراي زمينه و استعداد ادبي كه به تفكيك گروه سني گرد هم مي آیند

كارگاه ادبي:

اعضايي كه در كلاس هاي ادبي به طور مستمر شركت كرده و مرحله ادبي ـ حضوري را با موفقيت طي كرده و به قالب (شعر و داستان) رسيده اند وارد كارگاه ادبي مي شوند . در كارگاه هاي ادبي ، اعضا علاوه بر آشنا شدن با عناصر شعر و داستان با نقد اثر نيز آشنا مي شوند .

انجمن ادبي:

انجمن ادبي يكي از بخش هاي مركز آفرينش هاي ادبي است كه به منظور حفظ و پرورش استعداد اعضاي نوجوان ـ جوان ادبي شكل مي گيرد.

بخش مكاتبه اي:

بخشي از فعاليت هاي مركز آفرينش هاي ادبي به اعضايي اختصاص دارد كه امكان حضور در كلاس هاي ادبي حضوري را ندارند . اين اعضا از طريق مكاتبه با مركز آفرينش هاي ادبي در تماس خواهند بود.و این ارتباط از طریق مرکز(کتابخانه )انجام می گیرد

مسابقات ادبي:

فعاليتي است كه با رقابتي سالم و سازنده در بين اعضاي فعال ادبي شكل مي گيرد.

اردوهاي ادبي:

فعاليتي است گروهي براي اعضاي فعال مركز آفرينش هاي ادبي كه به منظور كسب تجربه و آشنايي نزديك با هم سالان شان برنامه ريزي مي شود.

شب شعر و عصر قصه آهنگ بهاران:

عنوان برنامه اي سالانه است كه حاصل رشد و شكوفايي استعدادهاي ادبي اعضا در زمينه شعر و داستان مي باشد. و آثار برگزیده ای اعضا در مجموعه ای به همین نام چاپ می شود.

طرح ادبي :

تعريف: برنامه ادبي هدفمند ي است كه مربي ادبي با مشاركت اعضاء در كلاس ادبي به صورت مرحله اي انجام مي شود.

انجمن ادبي آفرينش:

انجمن ادبي يكي ديگر از فعاليت هاي آفرينش هاي ادبي است كه به منظور حفظ و پرورش استعداد اعضاي نوجوان ـ جوان ادبي شكل مي گيرد.

  • فعالیت های هنری: مرکز توسط مربیان هنری اجرا می شود :

مربي هنري:

فردي است كه علاوه بر ويژگي هاي عام از قبيل توان برقراري ارتباط، انتقال مفاهيم، خلاقيت و نگاه دقيق داراي ويژگي هاي خاص و تخصصي رشته مورد آموزش خود مي باشد .

فعاليت هنري: 

اقدامي هدفمند و برنامه ريزي شده است كه مربيان هنري از طريق آموزش (غير مستقيم ) و با هدف كشف و پرورش ذوق زيبا شناسي، خلاقيت هاي ذهني و مهارت هاي عملي در كودكان و نوجوانان با استفاده از آموزش هاي هنري شامل: نقاشي، سفالگري، خوشنويسي و عكاسي و با تكيه بر شيوه هاي مرسوم و شناخته شده در كانون صورت مي گيرد.

فعاليت خوشنويسي:

آموزش اصول و مباني خوشنويسي به كودكان و نوجوانان و توجه به جذب و علاقمند شدن آنها به اين هنر.به نحوي كه هنرجو به واسطه آن به استعداد خود پي برده و با تمرين، مهارت و دقت، خط خود را خواناتر و زيباتر نمايد.

فعاليت سفالگري:

آموزش روش هايي اجرايي كار با گل (فتيله اي ـ ورقه اي ـ فشاري ـ كتيبه ـ چرخ ـ تلفيقي ) و تاٌكيد بر ذهنيت و خلاقيت كودك كه گوياي ذوق و توان عضو باشد.

فعاليت نقاشي:

نقاشي در دنیای كودكان به منزله بازي است كه كودك به واسطه آن به بيان احساسات و افكار خويش مي پردازد و در نهايت به پرورش جنبه هاي رشد ذهني و مهارتي مي انجامد.

كارگاه هنري: منظور ما از گارگاه هنري در كانون ، فضايي است مجهز و مناسب براي كودكان و نوجوانان جهت انجام يك فعاليت خاص هنري نقاشي ، سفال(با دست و با چرخ)، خوشنويسي ، عكاسي ،فیلم سازی،انیمیشن،کلاژ،عروسک سازی....)

کارگاه هاي هنري مستمر:

كارگاه هاي هنري، کارگاه هاي هستند كه براي اعضاء پايدار و فعال مركز به شكل مستمر و رايگان برگزار مي شوند.

كلاس دوره اي ـ ترميك:

كارگاه هاي هستند كه با مشاركت اولياء در هزينه كلاس و براي كودكان و نوجوانان 4ـ 16 سال به شكل دور اي برگزار مي شود. و داری تنوع زیادی است . نقاشي ، سفال(با دست و با چرخ)، خوشنويسي ، عكاسي ،فیلم سازی،انیمیشن،کلاژ،عروسک سازی،موسیقی،چرتکه،رباتیک،هوا و فضا و ....)

مشخصات بانک های اطلاعاتی
شماره تماس : ٧٧۵۴٨۵٨
فاکس : ٧٧۵۴٨۵٨
آدرس : میبد- شهرک شهدا-فاز ۱ -فرهنگیان٣