مرکز فرهنگی هنری جیم آباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی

درمركز فرهنگي هنري كانون علاوه بر ارائه خدمات كتابداري مانند فراهم سازي امكان مطالعه و امانت كتاب، فعاليت هاي جانبي فرهنگي، هنري و ادبي نيز به كودكان و نوجوانان 6-16 ساله ارائه مي دهد.
در حال حاضر 42 فعالیت در مرکز کانون در سه دسته فعالیتهای فرهنگی، هنری، ادبی اجرا می شود.
مرکز جیم آباد در سال 1372 شروع بکار کرده است ،مرکز در ابتدای روستای جیم آباد قرار دارد ،خیابان امام رضا 6
مساحت زمین 1000متر می باشد زیربنای مرکز 200متر است.
مرکز حیاطی بزرگ با چند باغچه دارد ،ورودی ویک سالن مطالعه دارد .
مرکز یک شیفت می باشد با یک مربی مسئول که کارمربی فرهنگی هم انجام می دهد، یک مربی هنری و ادبی پاره وقت دارد.

شرح بانک های اطلاعاتی

 شرایط عضویت: كودكان و نوجوانان 6-16 ساله اي كه داوطلبانه به مركز فرهنگي هنري مراجعه نموده و در خواست عضويت دارند .

نیروهای مرکز:

  • مربی مسئول
  • مربیان فرهنگی
  • مربیان ادبی
  • مربیان هنری

در مجموع 42 فعالیت در مراکز کانون (کتابخانه ها)در سه دسته فعالیتهای فرهنگی، هنری، ادبی اجرا می شود.

  • فعالیت های فرهنگی مرکز توسط مربیان فرهنگی اجرا می شود :

 فعاليت فرهنگي:

« فعاليت فرهنگي و هنري ، اقدامي هدفمند و برنامه ريزي شده است كه مربيان به منظور شناخت و پرورش استعدادهاي فكري و ذوقي كودكان و نوجوانان ، با حضور و مشاركت آنان ، در زمان و مكان معين ، و باروش خاصي صورت مي دهند.

 

قصه گويي:

« قصه گويي بيان هنرمندانه قصه ها، افسانه ها، حكايات و ... است كه به منظور انتقال پيام مورد نظر توسط مربي و با حضور اعضا صورت مي پذيرد.

شعر خواني:

فعاليتي است كه در آن مربي به قصد فهم درست اعضا از شعر و درك بهتر زيبايي هاي موجود در آن ، شعرهاي مناسبي را انتخاب كرده و با مشاركت اعضا به خواندن آنها مي پردازد .

روخواني كتاب:

فعاليتي است كه در آن مربي به قصد تقويت مهارت خواندن، كتاب يا متن خاصي را در نظر گرفته و با مشاركت اعضا آن را مي خوانند.

معرفي كتاب:

فعاليتي است كه در آن مربي با تمهيداتي مناسب زمينه آشنايي اعضا را با كتابي خاص فراهم مي كند.

بحث كتاب:

فعاليتي است گروهي كه در آن مربي با مشاركت اعضا محتواي كتاب خاصي را با دقت و تعمق بيشتري مورد بررسي و تبادل نظر قرار مي دهد .

بحث آزاد:

فعاليتي است گروهي كه درآن اعضا با هدايت مربي ، به منظور آشنايي با شيوه صحيح بحث، به گفتگوي آزاد و محترمانه پيرامون موضوع مورد نظر مي پردازند.

معرفي شخصيت:

فعاليتي است كه در آن مربي جنبه يا جنبه هايي از ويژگي هاي شخصيت مطرحي را در نظر گرفته و به منظور آشنايي و تاثيرگذاري براي اعضا مورد شناسايي و بررسي قرار مي دهد .

معرفي وقايع و ايام:

فعاليتي است كه مربي در آن به معرفي رخدادها و روزهاي مهم تاريخي ، اجتماعي ، سياسي، و ملي مذهبي به منظور يادآوري و گراميداشت آنها مي پردازد .

معرفي سرزمين:

فعاليتي است كه در آن مربي به منظور آشنايي اعضاء با ويژگي هاي جغرافيايي ، تاريخي و فرهنگي يك سرزمين يا كشور به ارائه اطلاعات لازم مي پردازد .

مسابقه:

فعاليتي است كه در آن چند عضو و يا گروه با توجه به توانايي هاي خود در زمينه موضوعات مختلف علمي، فرهنگي، ورزشي و … زير نظر مربي و يا داوران با يكديگر به رقابت مي پردازند.

هنرهاي دستي:

فعاليتي است كه در آن كودك يا نوجوان با بهره گيري از ذوق هنر ی و حس زيبائي شناختي با حوصله ، دقت ، تمركز و ضمن داشتن رغبت به ساخت و خلق اثر هنري مي پردازد.

كاردستي: 

كاردستي فعاليتي است كه در آن كودك يا نوجوان با بهره گيري از نيروي تفكر، تجسم و تخيل و با تكيه بر مهارتهاي دست و استفاد از ابزار و وسايلي كه در اختيار دارد به ساخت و خلق اثر مي پردازد .

بازي و سرگرمي: 

بازي فعاليتي است هدفدار و با تحرك ذهني و جسمي كه به صورت فردي و گروهي انجام مي شود و در آن كودك با مجموعه وجود خود شركت كرده از آن لذت برده اقناع مي شود.

نمايش خلاق:

فعاليتي گروهي و هدفدار است كه با دقت طراحي مي شود و نمودي از بازي است كه كودكان با راهنمايي مربي و بوسيله صحنه، رويداد، مشكل يا واقعه برخواسته از ادبيات كودكان را خلق ، باز آفريني و مورد بحث قرار مي دهند .

نمايش عروسكي:

فعاليتي گروهي است كه طي آن مربي با مشاركت اعضاء وبا استفاده از عروسك و ابزار مناسب و بر اساس يك متن نمايشي مشخص، زمينه هاي مساعدي را براي انتقال مفاهيم فرهنگي و تربيتي و بروز خلاقيت هاي اعضاء فراهم مي سازد.

نمايش فيلم:

فعاليتي است كه مربي با مشاركت اعضاء و استفاده از انواع فيلم هاي مناسب بر اساس يك برنامه از پيش تعيين شده، زمينه هاي مساعدي را براي انتقال مفاهيم فرهنگي ، تربيتي و رشد نگاه انتقادي اعضاء (بحث فیلم) فراهم مي سازد.

سرود:

فعاليتي گروهي است كه مربي با كمك وبهره‌گيري از موسيقي ، شعر ، آوا، احساس و همچنين بيان مفاهيم به زيباترين طريق ممكن و در كمترين زمان به رشد و پرورش ذوق هنري اعضاء مي پردازند.

آشنايي با قرآن و حديث:

فعالیتی است که طی ان اعضاء با روخوانی ، ترجمه، مفاهیم، زیبایی ها و داستان های قرآن آشنا می شوند.

فعالیتی است که اعضاء طی آن با سخنان (روایات) و توصیه های بزرگان آشنا می شوند.

آشنايي بااحكام:

فعالیتی است که طی آن اعضاء با احکام ، تکالیف فردی و اجتماعی و دستورات زندگی آشنا می شوند.

فعاليت هاي علمي: 

علم و فعاليت علمي جرياني است كه در پي شناخت حقيقت ، سير تكاملي خود را طي مي كند و بيش از آنكه به يك سري قوانين و احكام بي چون و چرا منجر شود. نتيجه اش پرورش روحيه تحقيق وجستجوگري درباره ي نظام هستي و نحوه استفاده بهينه از مخلوقات است .

اردو و كوهنوردي:

فعالیتی هدفدار، ورزشی و تفریحی است که طی آن اعضاء ضمن شرکت در یک فعالیت گروهی با آداب زندگی اجتماعی آشنا و مهارت های آن را کسب می نمایند.

شركت در گرد همايي:

گردهمایی عمل یا فرایند جمع شدن گروهی از افراد در یک مکان، با دعوت قبلی برای بحث و تبادل نظر در آن شرکت می کنند.

شركت در مراسم:

فعالیتی است که در آن جمعی از اعضای مرکز کانون, به صورت داوطلبانه و یا با دعوت قبلی به سرپرستی مربیان برای شرکت در مراسمی که خارج از محیط کانون برگزار می شوند .

(نماز جمعه،مراسم ملی ـ مذهبی)

شركت درجشن ها:

فعاليتي است كه طي آن اعضاء بر اساس فراخوان يا دعوت قبلي در يك زمان مشخص مانند مناسبت هاي خاص در داخل مركز و زير نظر مربيان برگزار و اجرا مي گردد.

  • فعالیت های ادبی: مرکز توسط مربیان ادبی اجرا می شود :

مربي ادبي:

مربي ادبی علاوه بر ويژگي هاي عام از قبيل توان ارتباطي بالا ، مهر و شكيبائي، حس زيبايي شناسي، تحرك ،نشاط و نوآوري داراي ويژگي خاص نظير توان نگارش درست فارسي، داشتن ديد و نگاه ادبي، آگاهي از ساختار شعر و داستان و شناخت كافي از ادبيات كهن و معاصر ، شناخت كافي از ادبيات كودك و نوجوان و اشراف كامل به اهداف و برنامه هاي كاري در كلاس ادبي نيزمي باشد.

كلاس ادبي ـ حضوري:

كودكان و نوجواناني داوطلب و داراي زمينه و استعداد ادبي كه به تفكيك گروه سني گرد هم مي آیند

كارگاه ادبي:

اعضايي كه در كلاس هاي ادبي به طور مستمر شركت كرده و مرحله ادبي ـ حضوري را با موفقيت طي كرده و به قالب (شعر و داستان) رسيده اند وارد كارگاه ادبي مي شوند . در كارگاه هاي ادبي ، اعضا علاوه بر آشنا شدن با عناصر شعر و داستان با نقد اثر نيز آشنا مي شوند .

انجمن ادبي:

انجمن ادبي يكي از بخش هاي مركز آفرينش هاي ادبي است كه به منظور حفظ و پرورش استعداد اعضاي نوجوان ـ جوان ادبي شكل مي گيرد.

بخش مكاتبه اي:

بخشي از فعاليت هاي مركز آفرينش هاي ادبي به اعضايي اختصاص دارد كه امكان حضور در كلاس هاي ادبي حضوري را ندارند . اين اعضا از طريق مكاتبه با مركز آفرينش هاي ادبي در تماس خواهند بود.و این ارتباط از طریق مرکز(کتابخانه )انجام می گیرد

مسابقات ادبي:

فعاليتي است كه با رقابتي سالم و سازنده در بين اعضاي فعال ادبي شكل مي گيرد.

اردوهاي ادبي:

فعاليتي است گروهي براي اعضاي فعال مركز آفرينش هاي ادبي كه به منظور كسب تجربه و آشنايي نزديك با هم سالان شان برنامه ريزي مي شود.

شب شعر و عصر قصه آهنگ بهاران:

عنوان برنامه اي سالانه است كه حاصل رشد و شكوفايي استعدادهاي ادبي اعضا در زمينه شعر و داستان مي باشد. و آثار برگزیده ای اعضا در مجموعه ای به همین نام چاپ می شود.

طرح ادبي :

تعريف: برنامه ادبي هدفمند ي است كه مربي ادبي با مشاركت اعضاء در كلاس ادبي به صورت مرحله اي انجام مي شود.

انجمن ادبي آفرينش:

انجمن ادبي يكي ديگر از فعاليت هاي آفرينش هاي ادبي است كه به منظور حفظ و پرورش استعداد اعضاي نوجوان ـ جوان ادبي شكل مي گيرد.

  • فعالیت های هنری: مرکز توسط مربیان هنری اجرا می شود :

مربي هنري:

فردي است كه علاوه بر ويژگي هاي عام از قبيل توان برقراري ارتباط، انتقال مفاهيم، خلاقيت و نگاه دقيق داراي ويژگي هاي خاص و تخصصي رشته مورد آموزش خود مي باشد .

فعاليت هنري: 

اقدامي هدفمند و برنامه ريزي شده است كه مربيان هنري از طريق آموزش (غير مستقيم ) و با هدف كشف و پرورش ذوق زيبا شناسي، خلاقيت هاي ذهني و مهارت هاي عملي در كودكان و نوجوانان با استفاده از آموزش هاي هنري شامل: نقاشي، سفالگري، خوشنويسي و عكاسي و با تكيه بر شيوه هاي مرسوم و شناخته شده در كانون صورت مي گيرد.

فعاليت خوشنويسي:

آموزش اصول و مباني خوشنويسي به كودكان و نوجوانان و توجه به جذب و علاقمند شدن آنها به اين هنر.به نحوي كه هنرجو به واسطه آن به استعداد خود پي برده و با تمرين، مهارت و دقت، خط خود را خواناتر و زيباتر نمايد.

فعاليت سفالگري:

آموزش روش هايي اجرايي كار با گل (فتيله اي ـ ورقه اي ـ فشاري ـ كتيبه ـ چرخ ـ تلفيقي ) و تاٌكيد بر ذهنيت و خلاقيت كودك كه گوياي ذوق و توان عضو باشد.

فعاليت نقاشي:

نقاشي در دنیای كودكان به منزله بازي است كه كودك به واسطه آن به بيان احساسات و افكار خويش مي پردازد و در نهايت به پرورش جنبه هاي رشد ذهني و مهارتي مي انجامد.

كارگاه هنري: منظور ما از گارگاه هنري در كانون ، فضايي است مجهز و مناسب براي كودكان و نوجوانان جهت انجام يك فعاليت خاص هنري نقاشي ، سفال(با دست و با چرخ)، خوشنويسي ، عكاسي ،فیلم سازی،انیمیشن،کلاژ،عروسک سازی....)

کارگاه هاي هنري مستمر:

كارگاه هاي هنري، کارگاه هاي هستند كه براي اعضاء پايدار و فعال مركز به شكل مستمر و رايگان برگزار مي شوند.

كلاس دوره اي ـ ترميك:

كارگاه هاي هستند كه با مشاركت اولياء در هزينه كلاس و براي كودكان و نوجوانان 4ـ 16 سال به شكل دور اي برگزار مي شود. و داری تنوع زیادی است . نقاشي ، سفال(با دست و با چرخ)، خوشنويسي ، عكاسي ،فیلم سازی،انیمیشن،کلاژ،عروسک سازی،موسیقی،چرتکه،رباتیک،هوا و فضا و ....)

مشخصات بانک های اطلاعاتی
شماره تماس : ٠۵۱٣٣۵٣٣٣۱۱
فاکس : ٠۵۱٣٣۵٣٣٣۱۱
آدرس : جیم آباد- خیابان امام رضا ۶