آرمان آرین

دسته : نویسندگان
فعالیت : نویسنده

1360، تهران
کارشناسی ارشد پیوسته ی سینما، پژوهشگر و رمان نویس ایرانی

شرح بانک های اطلاعاتی

آرمان آرین نویسنده، پژوهشگر و رمان نویس ایرانی زادهٔ ده آبان ۱۳۶۰ در تهران است.

او که با آفرینش اثر سه‌گانهٔ «پارسیان و من » به دنیای ادبیات شناسانده شد، جوان‌ترین برنده کتاب سال جمهوری اسلامی است. همچنین علاوه بر جوایز ملی بسیار، با دریافت لوح تقدیر از سی و یکمین کنگره بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) دانمارک در سال ۲۰۰۸، در لیست افتخار این کنگره قرار گرفت.

پارسیان ومن نخستین رمان سه‌گانه فانتزی ایرانی است که بر اساس اسطوره‌ها، حماسه‌ها و تاریخ ایران نگاشته شده است، و نه تنها ستایش منتقدین و متخصصین حوزه ادبیات را برانگیخته بلکه مخاطبان بسیاری را نیز با خود همراه کرده است . بطوریکه به گزارش روزنامه شرق ، عنوان پرفروش‌ترین رمان نوزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را به دست آورد.

رمان سه‌گانه پارسیان ومن بازآفرین خلاقی از شاهنامه فردوسی است که با الهام از ساختار سه بخشی آن، برش‌هایی از سه دوره اسطوره، حماسه و تاریخ ایران را روایت می‌کند. جلد نخست این کتاب با نام پارسیان و من : کاخ اژدها بیان‌کنندهٔ داستان ضحاک ماردوش (آژی دهاک ) است. جلد دوم با نام پارسیان ومن: راز کوه  پرنده بیان‌کنندهٔ  پهلوانی های رستم و شرح هفت خوان او در قالب رمانی جذاب و کتاب سوم هم با نام پارسیان و من: رستاخیز فرا می رسد بیان‌کنندهٔ داستان کوروش بزرگ است.

سایر آثار آرین نیز، همچون سه‌گانه پارسیان و من ریشه در فرهنگ و اساطیر کهن ایرانی دارند چرا که آرین بازگشتن به فرهنگ ایرانی و بازسازی آن را نیاز امروز جامعه ایرانی برای تعامل با جهان پرهیاهو می‌داند.

هر چند که آرین بیشتر با عنوان نویسنده داستان‌های فانتزی حوزه کودک و نوجوان شناخته می‌شود، اما نه تنها مخاطبان آثار او محدود به این حوزه سنی نبوده و آثارش عموماً مخاطبانی از گروه‌های سنی مختلف را با خود همراه می‌کنند، بلکه آثارش ژانر و سبک پیچیده و متنوعی را نیز دربرمی گیرند. آرمان آرین در نوشته‌هایش موفق شده است تا با در هم آمیختن مطالعات حوزه سینما و همچنین دانش گسترده در اسطوره‌ها، تاریخ، و ادیان ایرانی، آثاری بغایت تصویری، دراماتیک و خیال‌انگیز خلق کند. او معتقد است «اگر قصد فعال‌سازی تخیل در کودکان و نوجوانان را داریم، ابتدا باید در خودمان، آن را فعال کنیم؛ من فکر می‌کنم نویسنده یا هنرمندی که تخیل، خیال‌انگیزی و تصورش، ابتر و ناقص است، هرگز نمی‌تواند اثری به وجود آورد که موجب تخیل و خیال‌انگیزی در افراد دیگری شود.»

برخی از آثار:

پارسیان و من (سه‌گانه)، موج

گوشواره‌ى تلخ (مجموعه داستان)، ‌موج

اشوزدنگنه (سه‌گانه)، موج

سپیتمان (داستان زندگی اشو زرتشت)، ایران‌بان

رویاى باغ سپید، ایران‌بان

افسون‌نامه، ایران‌بان

صد پند هزار بار شنیده، ایران‌بان

مشخصات بانک های اطلاعاتی
جنسیت : مذکر
جوایز و افتخارات : او جوان ترین برنده ی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است. همچنین علاوه بر جوایز ملی بسیار، با دریافت لوح تثدیر از سی و یکمین کنگره ی بین المللی کتاب برای نسل نوجوان (IBBY) دانمارک در سال ٢٠٠٨، در لیست افتخار این کنگره قرار گرفت.
سه گانه ی معروفش «پارسیان و من» جوایزی چون کتاب سال وزارت ارشاد و مهرگان ادب گرفت.