صدرالدین الهی

دسته : نویسندگان
فعالیت : نویسنده ، روزنامه نگار

شرح بانک های اطلاعاتی

صدرالدّین الهی، در تاریخ ۱۳ آذر سال ۱۳۱۳ شمسی، در تهران ، ناحیهٔ ۹ عودلاجان به‌دنیا آمد.نیاکانش از مدرسین حکمت الهی در دوران خود بودند. از سال آخر دبیرستان (۱۳۳۱) روزنامه نگار شد و کار خود را در روزنامه کیهان آغاز کرد. از سنین نوجوانی به کار روزنامه نگاری پرداخت و تحصیلات خود را در فرانسه  به پایان برد و دیپلم‌های تخصصی دریافت نمود. در سال ۱۳۵۷ برای مطالعات دانشگاهی به «دانشگاه ایالتی سن خوزه» و «دانشگاه برکلی» به آمریکا رفت و دیگر به ایران برنگشته است.

صدرالدّین الهی نقش برجسته‌ای در انتشار نشریه کیهان ورزشی  داشت.

وی، استاد روزنامه نگاری و در کنارمصطفی مصباح زاده، داریوش همایون و هوشنگ وزیری  از کسانی‌ست که در پیدایش ژورنالیسم مدرن در ایران نقش به‌سزائی داشته‌اند. تحقیق، ترجمه و شعر نیز همواره مورد توجه وی بوده و در کنارحسینقلی مستعان، حمزه سردادور و ذبیح الله منصوری ،  از بانیان پاورقی نویسی به‌عنوان ژانر مهمّی از ادبیات داستانی در ایران به‌شمار می‌رود. 

الهی از بانیان گفت‌وگوهای مطبوعاتی به سبک مدرن با بزرگان فرهنگ و سیاست نیز هست که انتشارشان در سال‌های ۳۰–۵۰ بازتاب گسترده‌ای در جامعهٔ ایران داشته است. از آن جمله گفت‌وگو با:محمد معین، پرویز ناتل خانلری، علی اکبر دهخدا، سید ضیاء الدین طباطبائی، ساعد مراغه ای و ...

صدرالدّین الهی با اطلاع از رمز و راز رسوم و آداب و سنّت‌های ایرانیان در آثار خود از نکته‌ها و ظرائف گفته‌ها و سروده‌های شاعران ایرانی بهره می‌برد و در فصول کتاب‌هایش، هرگاه که مناسبتی دست دهد، به‌کار می‌برد.

الهی گزارش نویس برجسته‌ای نیز به‌شمار می‌رود و گزارش‌هایش از جنگ استقلال الجزایر نمونه‌ای از آن هستند. او برای تهیهٔ این گزارش‌ها ۲۷ بار خود را به الجزایر رساند و بارها جان خویش را به خطر انداخت. او را در این زمینه با عبدالرحمان فرامرزی مقایسه می‌کنند.

تا زمانی که با محافل مطبوعاتی و اهالی خانه مطبوعات نشست و برخاست شخصی و کاری داشت، معلم این حرفه هم بود و زمانی که برای تدریس روزنامه‌نگاری به دانشکده علوم ارتباطات  دعوت شد، استاد این رشته در تمام شاخه‌هایش شد و در صدر همهٔ شاخه‌ها «گزارش‌نویسی».


مشخصات بانک های اطلاعاتی
جنسیت : مذکر