بوستان نوروز

دسته : پارک
استان : تهران
شهرستان : تهران

بوستان نوروز با مساحت بیش از 90 هزار مترمربع، در پهنه‌ی غربی اراضی عباس آباد تهران، بزرگ‌ترین بوستان مجموعه را تشکیل می‌دهد که برای آن کارکردهای بین‌المللی و فرهنگی نیز تعریف شده است.

شرح بانک های اطلاعاتی

بوستان نوروز که از جاهای دیدنی و تفریحی تهران به شمار می‌آید شامل مجموعه‌ی پلانتاریوم، دریاچه، باغ گل، اسکیت پارک، پارک دوستدار کودک و مسیرهای کالسکه و دوچرخه رو است و برای علاقه مندان به تهرانگردی که دنبال جاذبه‌های گردشگری تهران هستند می‌تواند جای جالبی باشد.

کارکردهای بین‌المللی و فرهنگی پارک نوروز در حوزه‌ی کشورهای عضو اکو تعریف شده که در همین راستا بخشی از این بوستان به نام «اکو» در نظر گرفته شده است که محلی برای معرفی آیین‌ها و سنت‌های کشورهای عضو اکو با محوریت آیین و سنت نوروز در تمام سال خواهد بود.





در این پارک ۱۲ سکو به ۱۲ کشور عضو اکو و دو سکو نیز به کشورهای عراق و بحرین که نوروز را جشن می‌گیرند ولی عضو اکو نیستند اختصاص پیدا کرده است که هر کشور می‌تواند در یکی از این سکوها به معرفی خود در حوزه‌ی گردشگری، نمایش آداب و رسوم، صنایع دستی و موسیقی بپردازد.

نوروز به عنوان یکی از شاخصه‌های فرهنگی مشترک بین کشور‌های عضو اکو مطرح است که این مساله در بین کشور‌های همسایه دریای خزر نیز صادق بوده و به همین منظور دریاچه‌ای به شکل نقشه دریای خزر در این بوستان طراحی شده است.





دریاچه‌ی بوستان نوروز دارای دو بخش شمالی به اندازه ۳۵۰۰ متر مربع و بخش جنوبی به اندازه ۱۲ هزار متر ساخته شده است که عمق آن حدود یک و نیم متر است. در ساحل این دریاچه، فضاهای سبز و گردشگری از جمله مسیر دوچرخه سواری و پیاده روی در نظر گرفته شده است.

مجموعه‌ی پلانتاریوم که در پارک نوروز جای گرفته مجموعه‌ای است که در آن به دیگر رشته‌های علمی از جمله فیزیک، شیمی و زیست شناسی هم توجه شده است. مجموعه‌ی پلانتاریوم که چهارمین آسمان نمای بزرگ دنیاست ظرفیت وسیعی را برای دانش پژوهان در حوزه‌ی نجوم و سایر رشته‌های علمی به وجود خواهد آورد که از طریق آن این افراد بتوانند فعالیت‌های علمی خود را انجام دهند.

مشخصات بانک های اطلاعاتی
آدرس : بزرگراه حقانی جنوب، خیابان دیدار جنوبی