عمارت عین الدوله

استان : تهران
شهرستان : تهران

باغ و عمارت عین الدوله مربوط به دوره‌ی قاجار است که در حوالی میدان هروی تهران واقع شده و در تاریخ ۴ تیر ۱۳۷۷ با شماره‌ی ثبت ۲۰۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

شرح بانک های اطلاعاتی

عمارت عین‌الدوله یکی از بناهای تاریخی تهران است که شاید کمتر نامی از آن را شنیده باشید. این بنا مربوط به اواخر دوره‌ی قاجار و اوایل پهلوی اول است و معماری آن هم به سبک معماری دوران قاجار انجام شده است. امروزه از باغی که این عمارت در آن قرار داشته، تقریبا چیزی باقی نمانده است. اما خوشبختانه بنای عمارت پا برجا باقی مانده و به گفت مدیر این مجموعه، اگر همه چیز به خوبی پیش برود در فصل بهار شاهد افتتاح نگارخانه‌ی برگ در آن خواهیم بود. مهم‌‌ترین واقعه‌ای که در این عمارت رخ داده است، برگزاری کنفرانس تهران در زمان جنگ جهانی دوم بوده‌است.





مساحت ساختمان 800 مترمربع است که در دو طبقه بنا گردیده‌است. ساختمان اوليه بنایی اعيانی ولی ساده‌‌ی ييلاقی در دو طبقه بود. در جنوب عمارت باغی بزرگ قرار داشته که شامل درختان بسیار و استخر بوده است.

در سال 1387، سازمان زيباسازی شهر تهران، ضمن تجهيز فضاهای داخلی و خارجی عمارت جهت تعريف كاربری نگارخانه، فعاليت خود را در زمينه‌ی حمايت و گسترش هنرهای شهری پيگيری نمود و عمارت را مرمت کرد. در حال حاضر عمارت عین الدوله در معرض دید عموم قرار دارد و در آن نگارخانه و کارگاه مجسمه سازی برپاست.







مشخصات بانک های اطلاعاتی
آدرس : پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان جمالی، شماره ۱۷