ثریا قزل ایاغ (بهروزی)

دسته : نویسندگان
فعالیت : نویسنده ، مترجم ، پژوهشگر

تولد 1322 خورشیدی، تهران

شرح بانک های اطلاعاتی

کتابدار، پژوهشگر، مترجم و مولف؛ دارای مدرک لیسانس روزنامه نگاری از دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، و فوق لیسانس کتابداری با گرایش کتابخانه های کودکان از دانشگاه ایالتی تنسی آمریکا. وی عضو هیئت علمی گروه کتابداری در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و اولین مدرس رسمی درس ادبیات کودکان درسطح کارشناسی و کارشناسی ارشد است. مدتی مربی و معاون بخش سفارت کتابخانه مرکزی دانشگاه ایالتی تنسی و سپس سرپرست بخش سفارت کتابخانه دانشگاه صنعتی شریف بود.

داوری یک دوره جایزه جهانی آندرسن و داوری چندین دوره جشنواره داخلی کتاب کودک و نوجوان، بنیادگذاری کتابخانه کانون اصلاح تربیت تهران با همکاری شورای کتاب کودک، سردبیری شماره9 مجله پل فیروزه(ویژه نامه بازی های سنتی) را نیز برعهده داشت. وی یکی از مدیران فعال شورای کتاب کودک به شمار می رود، در حال حاضر سرپرستی کمیته ترویج بازی های سنتی و نیز سرپرستی جلد دوازدهم فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را در شورای کتاب کودک به عهده دارد.

از او تاکنون 10 کتاب تألیف و ترجمه، و بیش از 20 مقاله ارزشمند در زمینه فرهنگ و ادبیات کودکان و نوجوانان و نیز تعداد زیادی جزوه کاربردی چاپ و منتشر شده است که از ان جمله است:

راهنمای بازی های ایران(با همکاری شهلا افتخاری1379)

ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن(1383)

قصه گویی و نمایش خلاق(اثر چمبرز ویومی)

موج بزرگ(اثر پرل اس. باک)

فریاد مرا بشنو(اثر تایلور میلدرد)

آتش یخ زده(اثر جیمز هوستون)

مشخصات بانک های اطلاعاتی
جنسیت : مونث