محمد بهرامی

دسته : تصویرگران
فعالیت : تصویرگر ، گرافیست ، نقاش

تولد 1305 خورشیدی، رحمت آباد رودبارمتولد شد.

شرح بانک های اطلاعاتی

این هنرمند تحصیلات ابتدایی را در تهران در دبستان‌های خاقانی (خیابان شاهپور) و ناصر خسرو (خیابان ایران) گذراند. او از همان کودکی به نقاشی علاقه‌مند بود و پدر که استعدادش را شناخت ، وی را به هنرستان هنرهای ملی (اداره صنایع مستظرفه ) برد تا نقاشی بیاموزد.

دوره متوسطه را در دبیرستان ایرانشهر به پایان رساند و سپس وارد دانشکده هنرهای زیبا شد.

وی نقاش، گرافیست و از پیشگامان تصویرگری کتاب کودک در ایران. با تأسیس آتلیه‌ی آرک در 1325 که از نخستین آتلیه های گرافیک در ایران بود به طراحی و صفحه بندی نشریات متعددی چون سپید و سیاه و فردوسی پرداخت. 

دو سال بعد آتلیه آرک به آتلیه بهرامی تغییر نام می‌یابد و پس از مدتی بهرامی آتلیه جدید را "پارس" نام‌گذاری می‌کند که در خیابان شاه‌آباد ، کوچه محمودی قرار داشت.

بسیاری از استادان گرافیک و هنرهای تجسمی در این آتلیه کار کرده اند؛ از آن جمله : 

مرتضی ممیز، آیدین آغداشلو، محمد احصایی، علی اکبر صادقی، پرویز کلانتری، و ... این آتلیه بعدها به آتلیه‌ی بهرامی و سپس به آتلیه پارس تغییر نام یافت.

طرح جلدهاي بهرامي  آشتي بين فضاي مينياتورهاي تجويدي‌وار و فضاي مدرن. او سنت حكاكي روي فلز را به صورت هاشور به روي مقواي گلاسه ارايه كرد. در آثارش تلاشي بي‌وقفه براي حروف‌نگاري مدرن بر پايه خط فارسي ديده مي‌شود.

دسامبر 1972 (1351) از سوی بخش فرهنگی سازمان ملل متحد ، آثار ایشان در مقر این سازمان در نیویورک به نمایش گذاشته شداستاد بهرامی پس از انقلاب  به تحقیق و تالیف درباره " تاریخ هنر ایران " می‌پردازد.

وی با استفاده از آگاهی و دانش خود از نقاشی مینیاتور ایرانی و اصول آکادمیک نقاشی اروپایی، برخی عناصر این دو سبک را باهم  در آمیخت و تصاویری نو در تصویرگری برای کتاب های کودکان و نوجوانان پدید آورد.

تصویرگری دو جلد قصه های برگزیده هزار و یک شب با گزینش و بازنویسی شمس الملوک مصاحب(1336 و 1337)

تصویرگری سه جلد نخست قصه های خوب برای بچه های خوب در دهه های 30 و 40




مشخصات بانک های اطلاعاتی
جنسیت : مذکر
وب سایت : http://mohammadbahrami.ir