جایزه کتاب آسیای جنوبی

South Asia Book Award

این جایزه که توسط کنسرسیوم توسعه ملی آسیای جنوبی تاسیس شده، سالیانه به بیشتر از دو اثر برجسته ادبیات خردسالان و کودکان تعلق می گیرد که به درستی و با مهارت آسیای جنوبی و مردمان آسیای جنوبی و مردم سایر مناطق دنیا که تجربه زندگی در آسیای جنوبی را داشته اند بیان کند . تا 5 کتاب هم در لیست افتخار معرفی می کند.

شرح بانک های اطلاعاتی

در سال های اخیر تعداد رو به افزایشی کتاب کودک و نوجوان با کیفیت عالی منتشر شده که زندگی در آسیای جنوبی و زندگی مردم آن منطقه را در خارج از کشورشان به تصویر می کشد. برای تشویق و تقدیر از نویسندگان و ناشرانی که چنین کتاب هایی تولید می کنند و برای فراهم کردن مطالبی برای معلمان تا در کلاس هایشان استفاده کنند کنسرسیوم ملی توسعه آسیای جنوبی

 (South Asia National Outreach Consortium (SANOC پیشنهاد تاسیس این جایزه را برای جلب توجه به سوی آثار برجسته مرتبط با آسیای جنوبی ارائه داد.

تا دو جایزه به آثار برجسته منتشر شده در حوزه داستان، غیرداستان، شعر و فلکلور برای مخاطبان کودک و خردسال تعلق می گیرد که به زبان انگلیسی چاپ و یا به انگلیسی ترجمه شده باشد و به درستی و دقت درباره زندگی در آسیای جنوبی، یا مردم آسیای جنوبی را که در مناطق دیگر دنیا زندگی می کنند، و یا افراد کشورهای دیگر که در آسیای جنوبی ساکن هستند را بیان کند. فرهنگ، مردم و یا میراث آسیای جنوبی باید محور اصلی داستان ها باشد.

کشورها و جزایر تشکیل دهنده آسیای جنوبی شامل جزایر آندمان و نیکوبار، افغانستان، بنگلادش، بوتان، هند، نپال، مالدیو، پاکستان، سری لانکا، و مناطق تبت است. به علاوه داستان هایی که در جزایر کارائیب اتفاق می افتد ولی محورشان موضوع آسیای جنوبی است نیز مورد بررسی قرار می گیرند. برای انتخاب جایزه، کتاب ها باید از نظر کیفیت داستان، اعتبار و درستی فرهنگی، و ظرفیت و قابلیت استفاده در آموزش و کلاس بررسی شوند.

کتاب های واجد شرایط کتاب هایی هستند که در آمریکا، انگلستان، کانادا و کشورهای آسیای جنوبی چاپ شوند و به سهولت بتوان نسخه های زیادی را برای استفاده در مدارس و کتابخانه ها تهیه کرد. کتاب ها ممکن است از طرف ناشران و یا به صورت شخصی تحویل داده شوند.

جایزه انجمن نویسندگان و تصویرگران کودک هند ، آویک/ گرد آوری، تالیف و ترجمه فاطمه زمانی/ پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان/ سال پانزدهم/ دوره جدید شماره 9/ پی در پی 60/ زمستان 92/ ص 46

مشخصات بانک های اطلاعاتی