موزه‌ی برج آزادی

این مجموعه در داخل برج آزادی واقع شده‌است و در آن اشیای مختلفی از دوره‌های قبل از میلاد هخامنشی، اشکانی، ساسانی و دوره‌های اسلامی از قبیل اشیای سفالین ظروف مفرغی تابلوهای نقاشی و فرش به نمایش گذارده شده است.

شرح بانک های اطلاعاتی

تالار آینه (دیوراما):

تالار آینه با 296 مترمربع مساحت (7/26متر طول و 11 متر عرض) در مجاورت تالار کهن قرار دارد. در دو طرف آن 12 غرفه وجود دارد که با طرح‌های حجمی و نمایش تصاویر رنگی به طور هماهنگ، نمادهایی از اقتصاد و محیط زیست ایران را به نمایش می‌گذارد.



نگارخانه اقوام:

این قسمت به شکل راهرویی نیم دایره مشتمل بر 8 ویترین بزرگ بوده که صنایع دستی ایران و اشیای مردم شناسی در آن‌ها به نمایش گذاشته شده است. در این ویترین‌ها برخی از صنایع دستی نقاط مختلف ایران به نمایش در آمده است. موقعیت این سالن به نحوی است که بازدیدکنندگان ضمن دیدار از غرفه ها به سمت پایگاه دانستنی‌ها و سالن نمایش هدایت می‌شوند.

سالن ایران شناسی:

برای آشنایی بازدیدکنندگان با ویژگی‌های اقلیمی، فرهنگی و اقتصادی استان‌های مختلف کشور، فضایی به نام سالن ایران شناسی در مجموعه‌ی آزادی ساخته شده است که دارای ویژگی‌های دیداری و شنیداری جذابی است. در کف این سالن که 1122 مترمربع مساحت دارد، نقشه‌ای با ماکت‌های متنوع از سرزمین پهناور ایران طراحی و ساخته شده است. گردشگران به وسیله یک تسمه نقاله برروی نقشه به حرکت درمی آیند و با تماشای طرح‌های حجمی و تصاویر مختلف از مراکز تاریخی، مذهبی، صنعتی و برخی از ویژگی‌های اقلیمی با تنوع جغرافیایی و فرهنگی ایران آشنا می‌شوند. در قسمت شمالی ماکت، آب‌نمایی با کاشی کاری و سنگ کاری بسیار زیبا نمادی از دریای خزر و در قسمت جنوبی، حوضچه‌هایی زیبا نشانگر خلیج فارس و بخشی از دریای عمان است. آکواریومی بزرگ و زیبا به ارتفاع 2 متر در قسمت شمال نقشه و 4 آکواریوم دیواری، انواع ماهی‌های تزیینی را به نمایش گذاشته‌اند. 4 پرده پروژکتور بزرگ و 28 صفحه نمایش مدار بسته در طرفین و کف سالن به طور هم زمان فیلم‌هایی از آثار فرهنگی هنری، صنایع دستی ایران و تصاویری از وقایع انقلاب اسلامی را نمایش می‌دهند و بازدیدکنندگان را با جاذبه‌های ایران آشنا می‌کنند.



پایگاه دانستنی‌ها (راهروی تکنولوژی):

درمقابل سالن نمایش مجموعه، دو سالن قرینه قرار دارد که سقف آن‌ها دارای طاق گنبدگونه و تلفیقی از معماری سنتی و مدرن است. در معماری سقف سالن‌ها گوشه سازی‌های سنتی ایرانی – اسلامی به طرز زیبایی رعایت شده است. در مرکز هریک از این دو سالن، فضایی مدور با 28 صفحه نمایش رایانه‌ای تعبیه شده است و بازدیدکنندگان به وسیله صفحات نمایش، به یک بانک اطلاعاتی در خصوص وقایع انقلاب، معماری برج آزادی، ایران شناسی و ... دسترسی پیدا می‌کنند.



نگارخانه:

این نگارخانه با 210 مترمربع مساحت، در مجاور کتاب‌خانه قرار دارد، در وسط این سالن پاسیویی وسیع با آب‌نمایی زیبا قرار دارد. معماری ویژه و نور پردازی این سالن موجب شده که از آن به عنوان فضایی بسیار مناسب جهت برگزاری نمایشگاه‌ها و ارائه آثار هنرمندان استفاده شود.

تالار کهن:

تالار کهن با 346 مترمربع مساحت تنها سالن مجموعه است که در قسمت زیرین برج قرار دارد و دارای 15ویترین مخصوص نمایش آثار موزه‌ای و اشیای نفیس است. گذرگاه پیشینیان و تالار کهن به منظور فراهم آوردن مجموعه‌ای باستان شناختی و موزه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند و فضایی برای نمایش آثار تاریخی و ملی ایران به شمار می‌آیند.