بوستان ملت

دسته : پارک
استان : تهران
شهرستان : تهران

پارک ملت یا بوستان ملت در منطقه 3 شهرداری تهران واقع است و با مساحت 34 هکتار به عنوان یکی از بوستان‌های بزرگ تهران محسوب می‌شود.

شرح بانک های اطلاعاتی

بوستان ملت بر اساس موقعیت خاص خود در دو بخش متفاوت احداث گردیده است. قسمتی از بوستان که به بلوار کنار جاده موسوم است، به موازات خیابان ولیعصر(عج) در قطعه‌ای از پیاده‌رو گسترده شده و درسال 1347 تاسیس گردید. بخش دیگر بوستان بر روی تپه‌ها بنا شده و در سال 1353 احداث گردیده است. طراحی این قسمت به سبک بوستان‌های انگلیسی صورت گرفته است.

اطلاعات توصیفی 

نوع طراحی: آزاد با نظم طبیعی (استفاده از خطوط غیر منظم و ارگانیک)

پوشش گیاهی: چنار، اقاقیا، سدروس، صنوبر، کاج تهران، بید، نارون، توت، سیب گل، گیلاس گل، هلو و انواع درختچه نظیر ارغوان، تروی، بوداغ، سواغ و لیلکی 

در بدو ورود به پارک سطح صیقلی‌ای وجود دارد که محل مناسبی برای اسکیت سواری و مسابقات ماشین کنترلی است که افراد زیادی را به این منطقه از پارک می‌کشاند.

در قسمت بالایی پارک ملت یک آب‌نمای پله ای را می‌توانید مشاهده کنید که در دو سمت آن راه پله ای وجود دارد که شما را به سمت بالا هدایت می کند. در اطراف راه پله می توانید مجسمه‌های مشاهیر بزرگ ایران زمین را مشاهده کنید که در سرتاسر راه بر روی ستون هایی قرار گرفته است به تنی چند از این مشاهیر مانند فردوسی، سعدی، شهریار و نیما یوشیج می‌توان اشاره کرد.

وقتی به قسمت مرکزی پارک ملت می‌رسید یک آب‌نمای بزرگ را می‌توانید ببینید که بروی آن پلی زرد رنگ بنا شده است و در آن طرف پل رستوران و کافی شاپ قرار دارد که منظره‌ای رو به آب‌نما دارد.

به سمت غرب پارک ملت که می‌روید اولین چیزی که به چشم می‌خورد حیات وحشی است که در آن انواع پرندگان مانند طاووس، فنچ، مرغ عشق، طوطی و همچنین انواع حیوانان مانند شتر مرغ و میمون وجود دارد.

یکی دیگر از موارد تماشایی پارک، استقرار اولین قطار دیزل مشهور به قطار دودی است که در ضلع غربی پارک بر روی ریل‌های خودکار گذاشته شده است، این دیزل که تاریخ 1887 میلادی را بر روی خود دارد اولین قطاری است که در زمان ناصرالدین شاه میان تهران و حرم شاه عبدالعظیم به کار گرفته شده است.

در قسمت انتهایی پارک ملت یک سینمای چهار بعدی تاسیس شده است. در این سینما عینک‌های مخصوصی وجود دارد که فیلم‌ها را باید با آن‌ها دید و همچنین برروی صندلی‌های مخصوص نیز باید نشست. مدت زمان هر فیلم پانزده دقیقه است.

در روبروی این سینما، پردیس سینمایی ملت واقع شده است که دارای سازه ای بسیار جالب است. این سینما دارای 5 سالن می باشد که انتخاب فیلم مورد نظر شما را برای شما راحت می‌کند.

از دیگر امکانات پارک ملت زمین بازی کودکان است که یکی در غرب پارک قرار دارد و دیگری زمین بازی کودکان در بلوار پارک در مجاور خیابان ولی‌عصر نبش اتوبان نیایش است، البته در جای جای پارک نیز وسایل ورزشی نیز وجود دارد که عموم مردم از آن استفاده می‌کنند.

این پارک همچنین دارای یک نمازخانه و چهار سرویس بهداشتی است که در جهت‌های اصلی پارک قرار دارد.

اگر علاقه به بازی‌های فکری دارید می‌توانید به خانه شطرنج پارک ملت بروید و اگر قصد استراحت کردن در پارک را داشته باشید می‌توانید از آلاچیق‌های پارک استفاده کنید.









مشخصات بانک های اطلاعاتی
شماره تماس : ٠٢۱٢٢٠۴٢٢٩٩
آدرس : خیابان ولیعصر( عج)، بالاتر از چهارراه نیایش