بوستان پردیس بانوان

دسته : پارک
استان : تهران
شهرستان : تهران

این بوستان در جنوب شرقی تهران و در محدوده منطقه 15شهرداری واقع شده است. مساحت کل بوستان 27 هکتار بوده و دارای یک ورودی اصلی در ضلع جنوبی است.

شرح بانک های اطلاعاتی

طراحی بوستان تركیبی از سبك ایرانی و مدرن است. سطح بوستان با استفاده از دو محور اصلی متقاطع به چهار بخش تقسیم شده است كه در محل تقاطع این دو محور آب‌نمای مركزی استقرار یافته است. دور تا دور بوستان دو مسیر جداگانه تندرستی (سنگ‌فرش) و دوچرخه سواری (آسفالت) احداث شده است.

ابنیه ،‌ امكانات و تجهیزات 

- سازه ورودی بوستان به نحوی طراحی و احداث شده است كه از خارج به داخل بوستان دید نداشته است و در بخش مركزی آن مكانی برای انتظار در نظر گرفته شده است .

- مجموعه ورزشی در منتهی الیه غربی محور افقی واقع شده است و دارای استخر بزرگسالان و كودكان،‌ سونای خشك و بخار،‌ جكوزی، سالن بسكتبال،‌ والیبال و ..... بوده است و در بخشی از طبقه دوم آن اتاق آفتاب در نظر گرفته شده است. 

- ساختمان اداری و نگهداری وسایل مراجعه كنندگان 

- ساختمان حراست 

- زمین فوتبال،‌ فوتسال، تنیس و بدمینتون در فضای باز 

- ساختمان كرایه دوچرخه 

- ساختمان گل‌خانه جهت آموزش و پرورش گل و گیاه 

- ساختمان رستوران 

- ساختمان كتاب‌خانه و سالن كنفرانس در منتهی الیه شرقی محور افقی بوستان كه طبقه همكف آن كتاب‌خانه و سالن كنفرانس بوده و نیم طبقه فوقانی به تالار تشریات اختصاص یافته است.

- آمفی تئاتر روباز

- خانه سلامت و مهدكودك جهت نگهداری از كودكان همراه با اجرای برنامه‌های آموزشی كه به منظور ایجاد امكان استفاده مادران از كاربری‌های بوستان و ارائه خدمات مشاوره خانوادگی احداث و راه اندازی شده است .

- زمین اسكیت و بازی كودكان كه در دوطرف مهدكودك واقع شده‌اند.

 - دریاچه مصنوعی به وسعت 7000 مترمربع كه دارای امكان قایقرانی بوده و در اطراف آن آلاچیق‌هایی با طرح روستایی تعبیه شده است.

- محوطه كمپینگ كه در بخش شمال غربی بوستان در زیر درختان قدیمی موجود طراحی و احداث گردیده و یك آب‌نمای طولی مركزی با استفاده از قلوه سنگ در طول آن اجرا شده است.

- چهار دستگاه سرویس بهداشتی هر یك دارای 5 چشمه كه یكی از آن‌ها ویژه استفاده معلولین طراحی شده است.

فضای سبز 

قریب به 20 هكتار از مساحت كل این بوستان به فضای سبز اختصاص یافته كه حدود 280000 پایه گیاه شامل 54 گونه درخت،‌ درختچه و گیاهان بوته‌ای و فصلی سازگار با شرایط آب و هوایی تهران در آن كاشته شده است. گونه‌های گیاهی شاخص آن شامل صنوبر، توت نرك، توت كاكوزا، ‌بید مجنون، بید فری، زبان گنجشك، سرو لاوسون، كوئل روتریا، اقاقیا نرك، سرو خمره‌ای، سنجد، زیتون، زالزالك، زیتون تلخ، زرشك قرمز، پیراكانتا، یاس شیرازی، یاس هلندی، ارغوان، توری، ابریشم ایرانی و مصری، یاس زرد، به ژاپنی، انواع رز و ... هستند.

آبیاری فضای سبز توسط یك حلقه چاه با توان آبرسانی 230 مترمكعب در ساعت به انجام می رسد.







مشخصات بانک های اطلاعاتی
آدرس : سه راه افسریه، ضلع جنوب غربی میدان افسریه، ضلع شمال بوستان آزادگان