بوستان نیاوران

دسته : پارک
استان : تهران
شهرستان : تهران

بوستان نیاوران با وسعتی حدود 62 هزار مترمربع همراه با مجموعه‌های ورزشی، زمین‌های بازی، وسایل ورزشی و طراحی جذاب، در سال ۱۳۴8 ساخته ‌شده است‌.

شرح بانک های اطلاعاتی

بوستان نیاوران که قبلا صاحبقرانیه نامیده می‌شد، جزو املاک یکی از بازماندگان قاجاریه بود. پس از ساخت کاخ نیاوران از این قسمت از زمین در تملک شهرداری قرار گرفت.

طراحی جذاب، آب‌نماها و استخرهای فراوان، درختان زیبا، پله‌هایی که سطوح شیب‌دار بوستان را با جذابیت هر چه تمام‌تر به یک‌دیگر وصل می‌کنند، به همراه سالن‌های ورزشی، وسایل ورزشی فراوان، زمین بازی کودکان سیمای عمومی بوستان نیاوران را تشکیل می‌دهند.

در این بوستان علاوه بر فضای سبز دل‌پذیر و مسیرهای شیب‌دار و شکسته در کنار جوهای آب و استخرهای وسیع و درختان همیشه سبز فراوان می‌توان به امکانات باشگاه ورزشی شهدای نیاوران مانند استخر سرپوشیده، سالن بدنسازی، سالن ایروبیک و بوفه‌های آن، باشگاه تیراندازی و کافی شاپ وابسته دسترسی داشت. وسایل ورزشی بسیار متنوع که در سرتاسر بوستان در اختیار عموم قرار داده شده است، آب‌نماهای وسیع، زمین اسکیت، زمین بازی کودکان، مبلمان شهری مناسب، آب‌خوری، سرویس‌های بهداشتی از دیگر امکانات این بوستان است.

بوستان نیاوران یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های شهری در منطقه به شمار می‌آید. مسیرهای سنگ‌فرش که شیب زمین را با پله‌های زیبا شکسته، آب‌نماهای بزرگ که با آب قنات پر می‌شوند، شعله‌های روشنایی که در شب جلوه خاصی به بوستان می‌بخشند و چشم‌انداز باز و درختان سوزنی برگ بلند از جمله جاذبه‌های آن هستند.
از دیگر زیبایی‌های این بوستان، درختانی خاص است که به ندرت در بوستان‌های دیگر تهران یافت می‌شوند. جامعه‌ای از درختان مگنولیا که در اوایل بهار منظره و عطر شگفت انگیزی دارند و در کمتر جایی می‌توان نظیر آن‌ها را یافت. همچنین در این بوستان درختی خاص قابل مشاهده است که به عنوان فسیل زنده شناخته می‌شود. این تک درخت، تقریباً در انتهای ضلع جنوب شرقی بوستان قرار گرفته و سرخ‌دار (Taxus baccata) نام دارد. سرخدار درختی همیشه سبز با پوستی فلس مانند، دارای برگ‌های مرکب و شانه‌ای و میوه‌های قرمز تخم مرغی (تقریباً به اندازه نخود) می‌باشد که قدمت آن حدود 190 میلیون سال تعیین شده است . از این گیاه در کشورهای اروپایی ماده تاکسول به عنوان داروی ضد سرطان استخراج می‌شود.
وجود مجموعه‌ی ورزشی شهدای نیاوران و باشگاه تیراندازی که درون این بوستان واقع شده از دیگر جذابیت‌های آن است. مرکز علوم و ستاره شناسی تهران با قرار دادن تلسکوپ در این بوستان، امکان رصد اجرام آسمانی و آشنایی با صور فلکی را در تابستان برخی سال‌ها برای بازدید کنندگان فراهم می‌آورد.

اطلاعات توصیفی 

نوع طراحی: منظم ( باغ ایرانی )

پوشش گیاهی: سدروس، نوئل، میخک هندی،اقاقیا، چنار، کاج، بیدمجنون، بیدفری، ماگنولیا، گیلاس، سیبگل، چرم لیفه ( گیلاس غازی )، ایلکس و کورنوس 

امکانات بوستان: کتاب‌خانه، آمفی تاتر، آبشار، زمین بازی، تیچراسکیت، بوفه، تندیس، مجموعه‌ی ورزشی و سرویس بهداشتی.

ورودی غربی بوستان با درختی تنومند از جنس خرمندی مشخص می‌گردد.







مشخصات بانک های اطلاعاتی
شماره تماس : ٠٢۱٢٢٢٨۱٠۵٨
آدرس : پاسداران، ابتدای خیابان شهید باهنر