بوستان قیطریه

دسته : پارک
استان : تهران
شهرستان : تهران

بوستان قیطریه که 122 هزار و 206 مترمربع مساحت دارد و در سال 1352 پس از اینکه قسمتی از آن در محدوده شهری قرار گرفت، توسط شهرداری تهران به بوستان تبدیل شد و در سال 1372 نیز مابقی محدوده باغ توسط شهرداری خریداری و به سطح بوستان اضافه شد.

شرح بانک های اطلاعاتی

این بوستان قبلا به‌صورت باغ شخصی بوده است و حدود 160 سال پیش ( در زمان اتابک اعظم ) توسط فردی به نام صارم الدوله احداث گردیده است. این باغ اربابی در ده قیطریه بعد از صارم الدوله به همسر وی و سپس به نوه ایشان رسید. در سال 1352 پس از اینکه قسمتی از باغ در محدوده شهری قرار گرفت، توسط شهرداری تهران به بوستان تبدیل گردید و در سال 1372 نیز مابقی محدوده شخصی صارم الدوله توسط شهرداری خریداری و به سطح بوستان اضافه گردید.

این بوستان به دلیل راه‌های متعدد و تودرتو محل مناسبی برای ورزش‌های مختلف فراهم آورده است.

فضای گل‌‌کاری و چمن‌کاری پارک قیطریه در کنار انبوه درختان قدیمی جلوه خاصی به آن داده است.

فرهنگسرای ملل از سال 1373 در بوستان قیطریه شروع به کار کرده و فعالیت‌های آموزشی و هنری مختلف را در خود جای داده و به مرکزی فرهنگی با امکانات کتاب‌خانه و کلاس‌های آموزشی برای ساکنان قیطریه تبدیل شده است.

در نگارخانه ملل یا امیرکبیر واقع در این پارک نمایشگاه‌های خارجی و داخلی برگزار می‌شود که هدف از آن ارتباط با هنرمندان و نمایش آثار آن‌هاست.

اطلاعات توصیفی 

نوع طراحی: آزاد با نظم طبیعی ( استفاده از خطوط غیر منظم و ارگانیک )

پوشش گیاهی: اقاقیا، بلوط، نارون، گردو، داغداغان، افرا، توت، سرونقره ای، کاج تهران، بیدمجنون، چنار، صنوبر، کاج مشهد، ماکنولیا، سدروس، نوئل، سرولاوسون و درخچه هایی نظیر زالزالک، نرگس درختی، زرشک، سوداغ، بوداغ و گز در قسمت ورودی جنوبی بوستان از مشخصه‌‌های آن است. 

امکانات بوستان: فرهنگ‌سرای ملل، نگارخانه، کتاب‌خانه، نمازخانه، برکه، زمین بازی، مخزن ذخیره آب، تیچراسکیت و سرویس بهداشتی 

فرهنگ‌سرای ملل: این فرهنگسرا در سال 1372 در این بوستان شروع به کار کرده و فعالیتهای آموزشی و هنری مختلف را در خود جای داده و به مرکزی فرهنگی با امکانات کتاب‌‌خانه و کلاس‌های آموزشی برای ساکنان منطقه تبدیل شده است.

نگارخانه: در نگارخانه ملل ( امیرکبیر ) نمایشگاه‌های خارجی و داخلی برگزار می‌شود که هدف از آن ارتباط با هنرمندان و نمایش آثار آن‌هاست.








مشخصات بانک های اطلاعاتی
شماره تماس : ٠٢۱٢٢٢۱۵٠٧٩
آدرس : خیابان قیطریه، نرسیده به میدان پیروز، جنب خیابان روشنگر