شمس لنگرودی

دسته : نویسندگان
فعالیت : نویسنده ، شاعر ، پژوهشگر

در لنگرود و در تاریخ 1329/8/26 به دنیا آمد.

شرح بانک های اطلاعاتی

رفتار تشنگی (مجموعه شعر) - در مهتابی دنیا (مجموعه شعر) - خاکستر و بانو (مجموعه شعر)- گرباد شور جنون (تحقیقی در سبک هندی و اشعار کلیم کاشانی)جشن ناپیدا (مجموعه شعر)- قصیده ی لبخند چاک چاک (مجموعه شعر)- از نیما تا بعد به انتخاب شمس لنگرودی- رژه در خاک پوک (رمان)- مکتب بازگشت (بررسی شعر دوره های افشاریه، زندیه، قاجاریه)- تاریخ تحلیلی شعر نو- شبی که مریم گم شد (داستان برای کودکان)- نت هایی برای بلبل چوبی (مجموعه شعر)- نیما یوشیج(پژوهش و بررسی)- پنجاه و سه ترانه ی عاشقانه (مجموعه شعر)- باغبان جهنم (مجموعه شعر)- توفانی پنهان شده در نسیم (گزیده اشعار)

ملاح خیابان ها (مجموعه شعر)- چوپانی سایه ها (مجموعه شعر)-مجموعه اشعار_ هیچ کس از فردایش با من سخن نگفت (گزیده اشعار )- مرا ببخش خیابان بلندم (گزیده اشعار)- لب خوانی های قزل آلای من (مجموعه شعر)- می میرم به جرم ان که هنوز زنده بودم (مجموعه شعر)- رسم کردن دست های تو (مجموعه شعر)

روزی که برف سرخ ببارد (پژوهش و گزینش)- رومی و بومی (روایت تازه از حکایت موش و گربه)- تابستانی از حروف(گزینه تک بندهایی از شمس لنگرودی)

شب، نقاب عمومی است (مجموعه شعر)- رباعی محبوب من (پژوهش و گزینش)- داستان چرخ (داستان برای کودکان)- آوازهای فرشته ی بی بال (مجموعه شعر)

در کمین من باش روباه (مجموعه شعر)- و عجیب که شمس ام می خوانند (63 ترانه عاشقانه )_ منظومه ی بازگشت و اشعار دیگر (مجموعه شعر)

آن ها که به خانه ی من آمدند (مجموعه داستان)- گزینه اشعار - واژه ها به دیدن من آمدند (مجموعه شعر)

محمدتقی جواهری گیلانی؛ مشهور به شمس لنگرودی، شاعر و پژوهشگر، در سال ۱۳۲۹ در محلۀ آسید عبدالله لنگرود به دنیا آمد.          

وی در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شد. پدرش آیت الله جعفر شمس لنگرودی از روحانیان و امام جمعۀ لنگرود بود. این شاعر پرکار، دوره دبستان و دبیرستان را در لنگرود و دورۀ دانشگاه را در رشت گذراند.

لنگرودی سرودن شعر را از دهه ۱۳۵۰ آغاز کرد و نخستین دفتر شعرش با نام «رفتار تشنگی» در سال ۱۳۵۵ منتشر شد. وی پس از انتشار مجموعه‌های«خاکستر و بانو» و «جشن ناپیدا» در اواسط دهه ۱۳۶۰ به شهرت رسید.

در سال‌های پرتب ‌و تاب دهه ۱۳۶۰ از او چهار مجموعه شعر منتشر ‌شد؛ سپس حدود 10‌ سال را با سکوت در شعر گذراند و سرانجام در سال ۱۳۷۹، مجموعه شعر «نت‌هایی برای بلبل چوبی» را به بازار کتاب عرضه کرد.

این شاعر در دهه ۱۳۸۰ «سال‌های سکوت و کم‌کاری» را جبران می‌کند؛ در این سال‌ها هشت مجموعه شعر از او منتشر ‌شد که برخی از آنها عبارتند از: «پنجاه‌وسه ترانه عاشقانه»، «رسم‌کردن دست‌های تو» و «شب، نقاب عمومی است».

وی که در دانشگاه، تاریخ هنر درس می‌دهد، کتابی با نام رباعی محبوب من منتشر کرده که مجموعه‌ای از بهترین رباعیات از رودکی تا نیما به شمار می‌آید.


مشخصات بانک های اطلاعاتی
جنسیت : مذکر