مارک تواین

(Mark Twain) -Samuel Langhorne Clemen

دسته : نویسندگان

سمیوئل لنگهورن کلمنز (زادۀ ۳۰ نوامبر ۱۸۳۵ – درگذشتۀ ۲۱ آوریل ۱۹۱۰) که نام هنری اش مارک توایناست.

شرح بانک های اطلاعاتی

«مارک تواین»6 فرزند از 7 فرزند خانواده بود که از ۱۱سالگی به علت فوت پدرش، مجبور شد در کسوت نقاش در نیویورک و فیلادلفیا کار کند.

به فاصله کمی پس از تولد مارک خانواده به هاینبال مهاجرت کردند و دوران کودکی و نوجوانی مارک تواین در این منطقه سپری گردید. در دوران تحصیلات ابتدایی شاگردی متوسط بود اما به قول خودش هیچ دانش‌آموزی در هجی کردن کلمات به پایش هم نمی‌رسید.

مارک تواین برای شاگردی نزد یک نقاش رفت و درعین‌حال برای نشریه ژورنال نیز به‌عنوان خبرنگار آغاز به کارکرد. از سال ۱۸۵۷ مارک تواین موفق شد با اخذ گواهینامه به‌عنوان قایقران در رودخانه می‌سی‌سی‌پی مشغول به کار شد.

یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای مارک تواین در داستان “هاکلبری فین” شیوه نوین و بسیار برجسته روایت داستان است که در نوع خود یک انقلاب محسوب خواهد شد. وی آن‌قدر در روایت داستان ظریف و دقیق عمل می‌کند که بدون ذکر مشخصات ظاهری و تنها با تنظیم و انتخاب نوع جملات حتی رنگ پوست قهرمانان را تصویر می‌کند.

مارک تواین که دوران کودکی‌اش را در روستای “هانیبال” در اطراف رود می‌سی‌سی‌پی گذراند. این منطقه‌ی آرام، بعدها زمینه‌ی مهم‌ترین آثار وی قرار گرفت. در سال ۱۸۶۱ مارک تواین به ویرجینیا که والدینش اصالتاً اهل آنجا بودند نقل‌مکان کرد و به‌عنوان سردبیر نشریه «تریتوریال اینتر پرایز» مشغول به کار شد. سوم فوریه ۱۸۶۳ بود که تخلص ادبی مارک تواین متولد گردید. وی سفرنامه طنزآمیزی را که به رشته تحریر درآورده بود با این تخلص امضا کرد.

اولین اثر مهم مارک تواین در سال ۱۸۶۵ بانام “وزغ جهنده‌ی معروف منطقه‌ی کالاوارس” در نیویورک منتشر شد.

 در سال ۱۸۶۶ مارک تواین به‌عنوان روزنامه‌نگار به هاوایی سفر کرد و یادداشت‌های بسیاری از اتفاقات و رویدادهای این سفر جمع‌آوری کرد. پس‌ازآن سفری به فرانسه و ایتالیا داشت و تجربیات خود را در کتابی بانام «بی‌گناهان فرنگ» نوشت و پس از انتشار به‌سرعت به اثری محبوب در میان آمریکاییان و اروپاییان بدل شد. تواین معمولاً برای نوشتن به مسافرت‌های متعددش رجوع می‌کرد و شاید به همین دلیل است که آثارش حال و هوای سفرنامه دارد که نمونه بارز آن «ماجراهای تام سایر»است.

اولین اثر داستانی مارک تواین «شاهزاده و گدا» بود که در سال ۱۸۸۲ منتشر شد این داستان درباره ادوارد ششم پادشاه انگلستان نوشت و آن را به “دختران خوش اخلاق و مهربان خود، سوزی و کلارا تقدیم کرد. در سال ۱۸۸۴« ماجراهای هاکلبری فین» منتشر شد این کتاب از شاهکارهای ادبیات آمریکا محسوب می‌شود که لحن جدی‌تری نسبت به تام سایر دارد.

یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای«مارک تواین» در داستان«هاکلبری فین»شیوه نوین و بسیار برجسته روایت داستان است که در نوع خود یک انقلاب محسوب می‌گردد. او آن‌قدر در روایت داستان ظریف و دقیق عمل می‌کند که بدون ذکر مشخصات ظاهری و تنها با تنظیم و انتخاب نوع جملات حتی رنگ پوست قهرمانان را تصویر می‌کند.

مارک تواین در سال ۱۸۷۲، سفرنامه ی ای به نام «سخت گذرانی» را منتشر کرد. در این کتاب از جوامع غربی و آمریکا به همان طریق انتقاد شده است که در کتاب «بی گناهان در کشتی»از کشورهای اروپایی و خاورمیانه که. درواقع سفرنامه ی او است که سال ۱۸۶۷ منتشر شد.

در سال ۱۸۷۶، مارک تواین «ماجراهای تام سایر” را که دوران جوانی خود را در هانیبال به تصویر کشیده است، منتشر کرد. این کتاب مارک تواین را در قالب شخصیت تام سایر نشان می‌دهد که با دو همکلاسی اش “جان بریکز” و “ویل بوون” دوران را

 می‌گذراند.

مارک تواین در سال ۱۹۰۴ همسرش را در طول اقامتشان در فلورانس از دست داد و دختر دومش نیز نابینا شد و اندوه “تواین” از این به بعد در آثارش هویدا است، او که ذاتاً به زندگی خوشبین بود پس از این اتفاقات دچار سرخوردگی شدیدی شد.

مارک تواین در عرصه سیاسی نیز فعال بود و از طرفداران جدی مبارزه با امپریالیسم به شمار می رفت. او در سال ۱۹۰۷ دکتری ادبیات از دانشگاه آکسفورد دریافت کرد. سال های آخر عمر به علت مرگ دختر و همچنین همسرش به افسردگی شدید دچار شد و سرانجام در ۲۱ آوریل سال ۱۹۱۰ بر اثر حمله ی قبلی درگذشت. ده  سال پایانی عمر به تلخکامی و نومیدی گذشت. با این حال مارک تواین هرگز دست از کار نکشید، چنان که پس از مرگش حجم آثار منتشر نشده اش از آثار منتشر شده اش کمتر نبود.

مارک تواین در نویسندگی از “چارلز دیکنز” تأثیر گرفت و نویسندگان بسیاری مانند “کورت ونه گات”، “همینگوی” و “فاکنر” از او تأثیر گرفتند.


  • پس از گذشت ۱۰۰ سال از مرگ مارک تواین، خودزندگی‌نامه‌اش (اتوبیوگرافی) در آستانهٔ انتشار قرار گرفت.او این خودزندگی‌نامه را در دهه آخر عمر خویش نوشته و خواسته بود که تا یک قرن پس از مرگش انتشار نیابد. در سال ۲۰۱۰ پس از گذشت این مدت دانشگاه برکلی کالیفرنیا اولین جلد این خودزندگی‌نامه را منتشر کرد.فروش کتاب از انتظار ناشر آن بسیار فراتر رفت و تا نوامبر ۲۰۱۰، در آمریکا ۲۷۵۰۰۰ نسخه از آن فروخته شد. بخش اعظم کتاب را تواین در چهار سال آخر عمر خود به تندنویسش دیکته کرده بود. منتقد نیویورک تایمز خودزندگی‌نامه تواین را سیاسی‌تر از سایر آثار او می‌داند و آن را «رک و راست، بانمک و خشمگین» توصیف می‌کند. به گزارش وی این کتاب سرشار از خاطرات دوران کودکی تواین است که تأثیر بسزایی بر کتاب ماجراهای هاکلبری فین گذاشته بود.

آثار رمان

عصر طلایی

ماجراهای تام سایر

شاهزاده و گدا

ماجراهای هاکلبری فین

یک یانکی اهل کنتیکت در دربار شاه آرتور

تراژدی ویلسون کله‌پوک

تام سایر در خارج

خاطرات شخصی ژان‌دارک

داستان یک اسب (۱۹۰۷)

بیگانه مرموز


داستان کوتاه

جست و خیز قورباغه ولایت کالاوراس (۱۸۶۷)

یک قتل یک راز یک ازدواج

به دنبال خط استوا

مردی که هایدلبرگ را تباه کرد

بشر چیست

زندگی بر روی میسی‌سی‌پی

مشخصات بانک های اطلاعاتی