بچه‌های کشتی رافائل

دسته : ادبیات
گروه سنی : ۱٢ تا ۱٨ سال به بالا
سال انتشار : ۱٣٩٣

بوشهر... سال ۱۳۶۲. در بحبوحه جنگ و بمباران شهرها وقتی عراق دائم به بوشهر و خارک حمله
می‌کند، محمد و چند تا از دوستانش که ساکن محله‌­ای نزدیک گمرک و دریا هستند چالشی تنگاتنگ با این مسائل دارند. در چند صد متری محله آن­ها کشتی رافائل مثل عروسی سپید و زیبا بر آب‌­های آبی دریا لمیده است. کشتی‌­ای که دائم توجه آن­ها را به سمت خود می­‌کشد و در آرزوی داخل شدن به آن و دیدن زیبایی­‌هایی که وصفش را از این و آن شنیده‌­اند هستند.

شرح کتاب

داستان این رمان از زبان محمد، یکی از نوجوانان بومی بوشهر روایت می‌شود. محمد و دوستانش که به تازگی از جزیره‌ی خارک به بوشهر آمده‌اند، در آرزوی دیدن کشتی رافائل هستند. آن‌ها یک بار با قایق کوچکی تا نزدیکی‌های رافائل می‌روند اما سرانجام به کمک جمالو، که با یکی از خدمه‌های کشتی و کاپتیان آن آشنایی دارد، موفق می‌شوند پیش از این‌که موشک‌های عراقی به کشتی اصابت کنند، از نزدیک داخل آن را ببینند...

رافائل نام یک کشتی ایتالیایی بود که سرگذشتی شنیدنی و در عین حال غم‌انگیز دارد. قبل از انقلاب، ایران دو کشتی توریستی به نام‌های رافائل و میکل‌آنژ از ایتالیا می‌خرد. میکل‌آنژ از رافائل خیلی کوچک‌تر بود. رافائل بزرگ بود و با عظمت، یک کشتی باشکوه بود این کشتی که به «تایتانیک ایران» معروف بوده است.

کشتی رافائل، بزرگ­ترین کشتی تفریحی بوده که تا آن زمان، وارد آب­‌های خلیج فارس می‌­شود و توجه بسیاری را به خود جلب می‌­کند. این کشتی تفریحی که در اندازه و گنجایش تقریبا نزدیک به تایتانیک بوده با این تفاوت که امکاناتی بسیار بیش­تر و به روزتر از تایتانیک داشته وقتی وارد خلیج فارس می­‌شود که هنوز هیچ­کدام از کشورهای منطقه کشتی­‌ای به بزرگی و با امکانات رافائل به خود ندیده بود.هنگامی که ایران درگیر جنگ تحمیلی با عراق شد، رافائل هدف موشک‌های عراقی قرار گرفت و در میان بهت و حیرت، سوخت و پس از این حادثه به تدریج به زیر آب رفت و غرق شد. 


مشخصات کتاب
ناشر : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
زبان : فارسی
تیراژ : ۱٠٠٠٠ نسخه
نوع چاپ : مشکی
تعداد صفحات : ٢٠۴
نوبت چاپ : اول
نوع جلد : نرم
شابک : ٢- ٩٨٣- ٣٩۱- ٩۶۴- ٩٧٨
دیویی : ٣ فا ٨
۶٢/
ناظر هنری : هدی حدادی
مدت زمان اثر :