نامه به بچه های بوسنی

دسته : ادبیات
گروه سنی : ۱٢ تا ۱٨ سال به بالا
سال انتشار : ۱٣٧٢

در همدلی و همدردی با کودکان بوسنیایی،‌ آنها که هر پگاه با صدای گلوله از خواب بیدار می شوند و هر روز دلشان را به امواج پریشان زندگی، خانواده و کشور خود می سپارند، کودکان و نوجوانان کشورمان در مسابقه ای شرکت کردند و اندوه خود را از آنچه در بوسنی می گذرد بر بال نامه های خود گذاشتند، تا در هیاهوی موشک و خمپاره به گوش دوستان مسلمان خود در بوسنی و هرزگوین برسانند.
در این مسابقه ١٢٣٤ نفر شرکت کردند که برگزیده آثارشان در این مجموعه گردآوری شده است.

شرح کتاب

فردا، روشن است

... دیگر باره شکوفایی لبخندها را خواهی دید و همچنان چلچله های در رقص و آوا، بر بستر سبز چمن خواهی دوید. بلندای اذان را از اوج مناره های خون گرفته شهرت خواهی سرود و سرایش «اسلام خواهی» را در بستر زمان در می یابی و ... و چه نزدیک است!

به تو از میانه خونابه های دلم که حاصل اندوه های توست و ازدرون جان خسته ام که همدرد بی جان توست و از کالبد شکسته روحم که در اندیشه مصیبتهای توست، سلام می فرستم؛ سلامی غمبار، به بوی خون باروت و درد و به اوج عشق به تو، ای برادرم. به تو سلام می دهم، به تو در میانه نفیر گلوله ها و سفیر موشکها.

برادرم، این اولین داستان ماتمها و نخستین قصه غصه ها نیست. ما و دلهاست که جانمان با درد آمیخته و دلهایمان بر نیزاری از غم و اندوه برافراشته و نه تنها ما، که پدران ما و نه تنها آنها که پدرانشان و نه تنها پدرانشان که، همه اسلام، از آغاز با درد قدم به عرصه این خاک نهاده است.

گرچه، تماشای دست و پا زدن عزیزترین و ناله کشیدن دلسوخته ترین (مادری در غم فرزند) بسیار گران است و شعله کشیدن آتش بر جسم زنان و خرد شدن استخوان کودکان در زیر تانکها بسیار مصیبت بار.

تنها داغ یک برادر و پدر نیست که تورا می سوزاند، که داغ یک جمهوری آزاده است. اما از همان نسیم که بوی آتش و خون را..

مشخصات کتاب
ناشر : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
زبان : فارسی
تیراژ : ٢٠٠٠٠ نسخه
نوع چاپ : رنگی
تعداد صفحات : ٩۶
نوبت چاپ : اول
اندازه کتاب : ١٦×٢٣
دیویی : ٠ فا ٨
٨٩/
ن ٢٣۴
طراح جلد : مهشید مهاجر
ناظر هنری : مرکز آفرینشهای هنری
عکاس : رضا برجی