نگهبانان

دسته : ادبیات
نویسنده : جان کریستوفر
گروه سنی : ۱٢ تا ۱٨ سال به بالا
سال انتشار : ۱٣٧٢

جان کریستوفر از نویسندگان داستانهای علمی- تخیلی است. پیش از این، ترجمه سه کتاب از او تحت عنوانهای ‘‘کوههای سفید‘‘، ‘‘شهر طلا وسرب‘‘، ‘‘برکه‌آتش‘‘ توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است؛‌با این همه، شهرت و اعتبار این نویسنده مدیون کتاب ‘‘نگهبانان‘‘ است. این کتاب نیز در حال و هوای داستانهای علمی-تخیلی نوشته شده است، اما خواننده براحتی می تواند شخصیتها و حوادث داستان را پیگیری کند، به گونه ای که نه تنها با آنها احساس بیگانگی نکند، بلکه زمان وقوع حوادث را دیروز، امروز یا فردا بداند. این کتاب تا کنون به چندین زبان زنده دنیا ترجمه و منتشر شده و در سال ١٩٧٠ نیز جایزه بهترین کتاب کودکان و نوجوانان- جایزه گاردین- را به خود اختصاص داده است.

شرح کتاب

حادثه

کتابخانه عمومی در خیابان ساکت و دلگیر و در برابر پارک قد برافراشته بود.ساختمان کتابخانه به ساختمانهای پراکنده و نیمه ویرانی که روزگاری دفاتر انجمن شهر را در خود جای می داد؛ متصل بود. اکنون از این ساختمانها به عنوان انبار استفاده می کردند. به گواهی لوحۀ درهم شکسته ای که از دیوار بیرون زده بود و از مراسم افتتاح آن در سال 1978 سخن می گفت، ساختمان کتابخانه نیز قدیمی ساز بود. بر سطح سیمانی دیوارها چندین شکاف بزرگ دیده می شد؛ شکافهایی که زمانی به رنگ سفید و اکنون از سیاهی چون رگه های خاکستری و کثیفی خودنمایی می کردند.

داخل ساختمان وضع بهتری نداشت. علاوه بر نور اندکی که در آن بعد از ظهر کسالت بار ماه آوریل به داخل کتابخانه رخنه می کرد، روشنایی ساختمان را به جای لامپهای لوموگلوب، لامپهای مهتای قدیمی تأمین می کردند. یکی از این لامپها که وزوزکنان چشمک می زدند، سوخته بود ...

مشخصات کتاب
ناشر : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
زبان ترجمه : فارسی
تیراژ : ٢٠٠٠٠ نسخه
نوع چاپ : مشکی
تعداد صفحات : ۱٩۶
نوبت چاپ : اول
نوع جلد : نرم
شابک : ۲ – ۴۱۰ – ۴۳۲ – ۹۶۴
ویراستار : مینو کریم زاده
اندازه کتاب : ١٤×٢١
دیویی : ٨٢٣
٩۱۴/
ن ۴٨٨ ک