پسران سفید‌رود

دسته : ادبیات
گروه سنی : ۱٢ تا ۱٨ سال به بالا
سال انتشار : ۱٣٧۶

از زمانی که ژاندارم‌ها شبانه حمله می کنند و ”کاس آقا” را با خود می برند، قصه راوی که نوجوانی است شروع می شود. خواننده همراه او از یک طرف با محله و شهر و اطراف محیط زندگی او و مردم آن آشنا می شود، و از طرف دیگر با ذکر وقایع پراکنده ای از تاریخ معاصر و بویژه دوران کوتاه حکومت ملی دکتر مصدق. در این رفت و برگشت بین زمان حال و تاریخ گذشته، مبارزه خانواده ای – به عنوان مشت نمونه خروار- علیه رژیمی ستمگر روایت می شود. زندگی هر یک از این خانواده ها همچون جرقه ای است که شعله مقاومت و آگاهی را فروزانتر می سازد و طلوع صبح صادق را نزدیکتر می‌کند.



شرح کتاب

باد گرم آمده و باغ شده هزار رنگ. یک دل خوشداشتم که آن را هم ژاندارمها گرفتند. این دوران کی می گذرد، خدا می داند. ننه جانی ، خانهرا آب و جارو کرده؛ تار عنکبوت ستونها را گرفته؛ صدبار رفته پشت خانه و جاده را نگاه کرده و نشسته رو به شالیزار. اگر سر به سرش نگذارم،پلک هم نمی زند. آقا جان سرفه می کند و سیاه می شود و اسپری آسم را درحلقومش فشار می دهد و آرام می گیرد. آقا بزرگ دم انبار برنج پناه گرفته و چپق دود می کند. اسبمان شیهه کنان به طرف خانه می آید. علف شالیزاران را چریده و شده رخش !

کاس آقا، اگر دیر م می کرد، تا این وقت روز می آمد. ننه جانی تا دم پل پیشواز می رفت و رویش را می بوسید. ساکش را من می گرفتم. خنده از لب آقا جاندور نمی شد. آقا بزرگ قد و بالایش را نگاه می کرد و می گفت: «احوال آقای دانشجو؟» و من می نشستم رو به رویش و مات چشمان زاغش می شدم.

پنجشنبه برای خانه م یعنی روشن کردن همه چراغها، یعنی عطر پلوی آب کشیده، نقل سیاوش، سر حال شدن آقا جان، گفتن، خندیدن.

قفل زبان کاس آقا زمینگیرمان کرد. خانه نشینمان کرد.

اسب آمده دم ایوان و سم می کوبد. یک تشت جُوَش را می خواهد. آقا بزرگ می خندد و به من اشاره می کند. نمی توانم رویم را برگردانم. از دار دنیا، همین اسب برای من مانده. اگر کاس آقا بود، می گفت:« امروز پای من.» و می رفت اسب را زیر سایبان طویله می بست، قشویش می کرد، جُوَش را می داد، یال بلندش را می بافت و نعلهایش را وارسی می کرد. آنقدر به حیوان می رسید، تا داد ننه جانی در می آمد. کاس آقا! ما هیچ ؛ فکر این زبان بسته را نکردی که وارد این کار شدی و افتادی به چنگ ژاندارمها؟ گوشم تکان خورده بود.

مشخصات کتاب
زبان : فارسی
تیراژ : ٢۵٠٠٠ نسخه
نوع چاپ : مشکی
تعداد صفحات : ٢۴٠
نوبت چاپ : اول
نوع جلد : نرم
شابک : ۴- ۵۵٢- ۴٣٢- ٩۶۴
اندازه کتاب : ۱۴*٢۱
دیویی : ٣ فا ٨
۶٢/
پ ٣۵۴ م