سکه‌ی طلا

نویسنده : آلما فلورآدا
گروه سنی : ۱٧ تا ۱٨ سال به بالا
سال انتشار : ۱٣٧۴

نيكي هم‌چون لبخند و روشنايي گسترش مي‌يابد و گاه مي‌تواند قلب‌هاي تيره و خفته را روشن و بيدار كند.این اثر با پیام کمک به دیگران و نوع‌دوستی درباره بزرگ‌ترین ثروتی که آدمی می‌تواند بدست آورد توضیح می‌دهد.

خوان مردی است که از راه دزدی زندگی می‌کند. وقتی یک سکه‌ی طلا در دستان دوناژوزفا پیر می‌بیند، به فکر دزدیدن طلاهای او می‌افتد. دوناژوزفا پیرزنی است که اهالی روستا برای درمان بیماران‌شان از او کمک می‌گیرند.

شرح کتاب

بخشی از اثر:

«سال ها بود که خوان دزدی می کرد . شبی ازر شب ها ،لا به لای درخت ها نوری دید . جلو رفت و به کلبه ای رسید . از لا ی در توی کلبه را نگاه کرد. پیر زنی پشت یک میز چوبی نشسته بود .

خوان آنچه را که می دید باور نمی کرد ؛ یک سکه طلا در دست های پیرزن می درخشید. صدای پیرزن را شنید که می گفت :((من ثروتمند ترین آدم دنیا هستم ))

خوان به این فکر افتاد که همه طلا های پیرزن را بدزد د. برای این کار ، خودش را پشت تنه درخت ها پنهان نمود و منتطر شد تا پیرزن بیرون برود . مدتی بعد دید ، پیرزن شالی دور خود پیچیده بود با دو مرد از کلبه دور شد.

خوان با خود گفت ((دیگر بهتر از این نمی شود )) و پنجره  را به زور باز کرد و توی کلبه پرید .همه جا را گشت : زیر تخت ، توی قفسه ، اینجا ، آن جا ؛ اما سکه ای پیدا نکرد .

خوان دست از گشتن کلبه کشید و با خود گفت :(( باید پیرزن را پیدا کنم و مجبورش کنم جای سکه ها را نشانم بدهد )) از کلبه بیرون آمد و از همان راهی که پیرزن و آن دو مرد رفته بودند ، رفت . وقتی به رودخانه رسید ، کمی آن طرف تر پدر و پسری سخت سرگرم کار بودند . به طرف آنها رفت و با صدای کلفتی گفت :((پیرزن قد کوتاهی که شال سیاهی دور خودش پیچیده بود ، ندیدهاید ؟))

پسر گفت : ((آهان ،حتما دنبال  دونا ژوزفا می گردید . چرا او رادیده ایم . امروز صبح خیلی زود رفتیم و او را به این جا آوردیم ؛ چون پدر بزرگم یک حمله …..)) خوان توی حرف او دوید و گفت :((حلا کجاست ؟))پدر لبخندی زد و گفت :(( خیلی وقت است که رفته . چند نفر از آن طرف رودخانه آمده بودند دنبالش ؛ می خواستند او را پیش یک بیمار ببرند .))

خوان با نارحتی پرسید : (( چطور می توانم از رودخانه بگذرم ؟))پسر گفت : ((فقط با قایق ؛ اگر بخواهی ما می بریمت ، البته وقتی سیب زمینی ها را از خاک در آوردیم .)) …


مشخصات کتاب
ناشر : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
تصویرگر : نیل والدمن
زبان ترجمه : فارسی
تیراژ : ۴۵٠٠٠ نسخه
قطع : خشتی
نوع چاپ : رنگی
تعداد صفحات : ٣٢
نوبت چاپ : اول
نوع جلد : نرم
شابک : ٠- ٢۶٣- ۴٣٢- ٩۶۴
دیویی : دا
٣٠٠
س ٢۴٧ آ
مدت زمان اثر :