سیارات نزدیک

دسته : علوم
گروه سنی : ۱٢ تا ۱۴ سال
سال انتشار : ۱٣٩۵

شرح کتاب

زهره

زهره دومین سیاره‌ی نزدیک به خورشید و نزدیک‌ترین سیاره به زمین است. زهره تقریباً به بزرگی کره‌ی زمین اما سیاره‌ای کاملا متفاوت با زمین است. اگر در سطح این سیاره بایستید بلافاصله جزغاله، متلاشی و مسموم خواهید شد.

سیاره‌ی آتشین

جو پوشیده از ابر غلیظ زهره مانع از مشاهده‌ی سطح آن می‌شود. جو زهره بخش اعظم نورخورشید را جذب می‌کند، در نتیجه دمای سطح این سیاره به 480 درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد. زهره به مراتب گرم‌تر از عطارد است. ضخامت جو زهره چنان زیاد است که فشاری تقریباً صد برابر بیش‌تر از فشار جو زمین، بر سطح آن فشار وارد می‌کند. این به آن معنا است که اگر در سطح این سیاره بایستیم، زیر فشار زیاد جو آن متلاشی خواهیم شد. 

چرخش در خلاف جهت

زهره بسیار کندتر ازهر سیاره دیگر حول محور خود می‌چرخد. در ضمن چرخش آن در جهت عکس چرخش دیگر سیارات است. در کره‌ی زمین خورشید هر روز صبح از مشرق طلوع و در مغرب غروب می‌کند، اما در زهره خورشید از مغرب زمین طلوع می‌کند. سرعت چرخش زهره چنان کند است که در یک سال کمتر از دو روز وجود دارد. زمانی که سیارات تشکیل می‌شوند جهت چرخش همه‌ی آن‌ها یکسان بود و هنوز هیچ‌کس نمی‌داند که چه چیز سبب چرخش زهره در خلاف جهت چرخش سایر سیارات شده است. بعضی از دانشمندان بر این باورند که یک سنگ آسمانی بزرگ با آن برخورد کرده و باعث تغییر جهت چرخش آن شده است.



مشخصات کتاب
ناشر : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
زبان : فارسی
مترجم : مجید عمیق
زبان ترجمه : انگلیسی
تیراژ : ٣٠٠٠ نسخه
قطع : رحلی
نوع چاپ : رنگی
تعداد صفحات : ٣۶
نوبت چاپ : پنجم
نوع جلد : نرم
شابک : ۵ ـ ۴٩٠ ـ ٣٩۱ ـ ٩۶۴ ـ ٩٧٨
اندازه کتاب : ٢۶ * ٢۱
دیویی : ۵٢٣
۴/
س ٢٨٨ گ