ماهی روی درخت

Fish in a tree

نویسنده : لیندا مولالی هانت
گروه سنی : ۱٢ تا ۱٨ سال به بالا
سال انتشار : ۱٣٩٧

هیچ‌ می دونستی که خاص بودن همیشه برنده شدن توی مسابقات زیبایی و ورزش های مختلف نیست؟! بعضی از آدما توی انجام عادی‌ترین کارها هم ناتوانن! که البته اینم یه جور خاص بودنه!

"اِلی" یه دختر باهوشه که از یه اختلال بزرگ رنج میبره و اونو توی مدرسه بی اعتماد به‌نفس و منزوی کرده! تا اینکه اومدنِ یه آدم تازه توی زندگیش همه چیز رو تغییر میده! اِلی برای اولین بار میفهمه که خاص بودن همیشه هم بد نیست...

شرح کتاب

لی یک راز دارد ... و آن اینست که قادر به خواندن نیست. به نظر او حروف، شبیه سوسک های سیاهی هستند که روی دیوار رژه می روند. او می گوید : اگر وقت داشتم، می توانستم بعضی از کلمات را بخوانم، اما وقتی دستپاچه هستم، مغزم مثل یک عالمه خاک اره می شود که روی زمین پخش و پلا شده است!!

او کلاس ششم است و تاکنون توانسته مشکلش را از دیگران پنهان نگاه دارد. او دختری کمرو و تنهاست که توان رویارویی با معلم ها و همکلاسی هایش را ندارد. در عوض نقاش بسیار ماهریست و در «دفترچه غیرممکن» تمامی خواسته ها و آرزوهایش را به تصویر می کشد و خودش را با نقاشی تخلیه می کند.

الی را در مدرسه خنگ و تنبل می خوانند اما با ورود آقای دَنیِلز معلم جدید، زندگیش دگرگون می شود. او با تکیه بر روش های متفاوت، به دور از سیستم خشک «خوانش و پرسش»، با بازی و تست های عملی دانش آموزان را محک می زند. آقای دنیلز نه تنها در می یابد که الی بسیار باهوش است و ذهنی خلاق دارد بلکه این امید را به او می دهد که با آموزش صحیح می توان مشکلش را که «خوانش پریشی» است حل کند.

داستان به زندگی نوجوانی می پردازد که منزوی، غمگین و ناامید است. حضور یک معلم دلسوز زندگی او را  دگرگون می کند و اینگونه آینده ای روشن برای او رقم زده می شود.

لیندا ماللی هانت نویسنده کتاب تجربه شخصی خود را که یک خوانش پریش بوده، به رشته تحریر در آورده است.  

ماهی بالای درخت پرفروش ترین رمان نوجوانان نیویورک تایمز، بهترین کتاب سال آمازون و برنده جایزه اشنایدر بوده است.

«اگر ماهی قادر به بالا رفتن از درخت نیست....به این معنی نیست که نادان است.»


  • این اثر  برنده schneider family 2016، نامزد 2015 Goodreads  شده است.

مشخصات کتاب
مترجم : مرضیه ورشوساز
تیراژ : ۱٠٠٠ صفحه
قطع : رقعی
نوع چاپ : مشکی
تعداد صفحات : ٢۵۱
نوبت چاپ : ششم
نوع جلد : نرم
شابک : ٩٧٨۶٠٠٨۱۱۱۴۱٢
ویراستار : محمد هادی قوی پیشه
دیویی : ٨٢٣
٩۱۴/
مدت زمان اثر :