پسرخاله وودرو

دسته : ادبیات
نویسنده : روت وایت
گروه سنی : ۱٢ تا ۱٨ سال به بالا
سال انتشار : ۱٣٩۶

دخترخاله دوازده ساله ی او، جیپسی که راوی داستان نیز است، دختری زیبا است با موهایی بلند و مجعد که دیوار به دیوارخانه پدربزرگ اقامت دارد. او پدرش را در حادثه ای از دست داده و با مادر و ناپدری اش زندگی می کند. بین او ووودرو دوستی عمیقی ایجاد می شود و هر دو به تدریج به حقایقی درباره پدر و مادرخود پی می برند. وودرو با برخوردی صبورانه و آرام در برابر آزار برخی ازهمکلاسی هایش مقاومت می کند و با جلب اعتماد جیپسی به او کمک می کند تا بتواند کابوس مرگ پدرش را از خود دورکند. جیپسی که فکرمی کند چهره واقعی او زیرموهای بلند ومجعدش پنهان شده موهایش را به شکل ناشیانه ای کوتاه می کند. او با پشتیبانی ناپدری اش هم از گزند سرزنش های مادر رها می شود و هم با رفتن نزد آرایشگر او و شگردی که پیش می گیرد، مدل موهایش الگوی همکلاسی هایش می شود. جیپسی سرانجام به این نتیجه می رسد که مردم با شیوه های گوناگونی با حقایق دردناک و تلخ زندگی خود روبرو می شوند.

شرح کتاب

داستان جیپسی و پسرخاله اش، وودرو، از معمایی شروع می شود که مربوط به مادرِ وودرو است؛ بل. روزی از روزها، بل ناپدید می شود، بی نشان و نامه. بعد از این ماجرا، وودرو پیش پدربزرگ و مادربزرگش می رود تا با آن ها زندگی کند. جایی که محل زندگی جیپسی و مادرش هم هست. این، ابتدای دوستیِ دخترخاله و پسرخاله است.

خواننده کم کم می فهمد جدا از رازهای وودرو درباره ی مادرش، جیپسی هم رازهایی درباره ی پدرش دارد. پدر او در یک حادثه آتش سوزی دچار سوختگی شده و به خاطر زشت شدن چهره اش پس از این ماجرا خودکشی کرده است. علاوه بر این، حقیقت های دیگری هم درباره ی جیپسی و وودرو وجود دارد که وقتی بیان می شود می فهمیم چرا آن ها سال ها از هم دور و با هم قهر بوده اند.

در واقع، روت رایت در این رمان درباره ی زندگی ساده و معمولی مردم شهری کوچک می نویسد و از وقایع روزمره داستان پرکشش می آفریند. موفق می شود خواننده را با قهرمان کتابش همراه کند؛ قهرمانی که جادو ندارد، به جهان دیگری نمی رود و عادی است. خیلی عادی و البته دوست داشتنی و به یاد ماندنی. وودرو دوست داشتنی و به یاد ماندنی است. برای این که نویسنده ی کتاب او را قوی و سخت خلق کرده؛ با خوی آرام، اخلاق دل نشین و قصه های زیادی که بلد است. همراهی وودرو با جیپسی باعث تغییر و تحول در دخترخاله می شود و او را به شناخت دوباره ای از خود و گذشته اش می رساند. امکانی که به جیپسی مجال می دهد از رنج ها و غم هایش رها شود و توانایی های شخصی اش را بهتر بشناسد.

خانم وایت به مفهوم زیبایی و زشتی نیز در این رمان می پردازد؛ به خصوص زیبایی ظاهری که در دوره ی نوجوانی دغدغه بسیاری از افراد است.

رمان به خاطر تاکید بر روابط و نقش های اجتماعی افراد وتاثیر آن بر زندگی فردی وخانوادگی به رشد شناختیِ مخاطب کمک می کند و به او می آموزد که هر انسانی می تواند صفت های خوب یا بدی داشته باشد و هیچ کس مصون از اشتباه و خطا نیست.

مشخصات کتاب
ناشر : افق
زبان : انگلیسی
زبان ترجمه : فارسی
تیراژ : ۱۱٠٠ نسخه
قطع : رقعی
نوع چاپ : رنگی
تعداد صفحات : ٢۴۶
نوبت چاپ : اول
نوع جلد : نرم
شابک : ٩٧٨٩۶۴٣۶٩٨٣۵۵
ویراستار : ناکتا رودگری
دیویی : ٨٢٣.٩۱۴
مدت زمان اثر :