کودک و تصویر (جلد دوم)

جستارهایی در تصویرگری کتاب‌های کودکان و نوجوانان

گروه سنی : ۱٨ سال به بالا سال
سال انتشار : ۱٣٨٣

تصویرگری کتاب کودک، که امروزه به شناسه‌ای مستقل و تعریف شده دست یافته، از عمر حرفه‌ای تقریباً یک صد و پنجاه ساله در برخی کشورهای اروپایی برخوردار است. حرفه‌ای که از درونه‌ی هنر نقاشی سر درآورده و در پیوند با ادبیات کودکان، مفهومی مستقل یافته و از هنر نقاشی جدا شده است.

شرح کتاب


در جلد نخست کتاب «کودک و تصویر» پیشینه‌ی تصویرگری کتاب‌های کودکان و نوجوانان در ایران، به همراه بررسی آثار در جشنواره‌های ایرانی و غیرایرانی، دست‌مایه‌ی گفت‌وگو قرار گرفته است.

 اینک در جلد دوم کتاب، جستارهایی در زمینه‌ی تصویرگری کتاب‌های کودکان و نوجوانان ارائه شده است.

بررسی تاریخچه‌ی تصویرگری کتاب کودک در ایران و هم‌چنین پرداختن به موضوع‌هایی چون ارتباط تاریخی هنر نقاشی و تصویرگری، سبک‌ها و تکنیک‌های تصویرگری، ارتباط متن و تصویر، وجایگاه تصویرگران ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی، تلاشی ضروری و تاریخی است که در دو جلد کتاب «کودک و تصویر» صورت گرفته و از کامل‌ترین منابع موجود در ایران به شمار می‌رود.

کتاب حاضر در ۴ بخش تدوین شده است. بخش نخست این کتاب، شناسه‌های دیداری هنر نقاشی را که در تصویرگری کتاب‌های کودکان راه یافته مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد و در این بخش عناصر دیداری در تصویرگری، روش‌ها و تکنیک‌های گوناگون در تصویرگری و سبک‌های هنری در تصویرگری مورد واکاوی نویسنده کتاب قرار می‌گیرد تا درون‌مایه‌های این هنر برای خوانندگان آشکار شود.

در بخش دوم، نویسنده شناسه‌های دریافتی ادبیات را در تصویرگری بازگو می‌کند و سازه‌های روایتی تصویر و کتاب‌های مصور و تصویری در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بخش سوم کتاب نیز با عنوان عناصر بومی در تصویرگری دستاویزی برای طرح ویژگی‌های هنر دیداری ایرانی در تصویرگری به شمار می‌رود و بخش چهارم زمینه‌ای برای آشنایی تصویرگران و دوستداران ادبیات کودک با آثار تصویرگری خارجی و ویژگی نگاه‌ها و تکنیک‌های آنان.

مشخصات کتاب
ناشر : انتشارات سروش
زبان : فارسی
قطع : رحلی
نوع چاپ : رنگی
تعداد صفحات : ۴۱۶
نوبت چاپ : اول
شابک : ٢- ۵۱۱- ٣٨۵- ٩۶۴
دیویی : ٧۴۱
۶۴٢/
ناظر هنری : فرشته نجفی