سرگذشت نقاشی در ایران

فرهنگ و تمدن ایرانی

نویسنده : پرویز براتی
گروه سنی : ۱٢ تا ۱٨ سال به بالا
سال انتشار : ۱٣٩٢

این کتاب روایتی از تاریخ نقاشی در ایران از حدود ده هزار سال پیش یعنی دوره نقاشی روی دیوار غارها تا امروز است. فصل بندی کتاب بر اساس دوره بندی هایی انجام شده که مورخان هنر از نقاشی ایران ارائه داده اند. موادّ خام این کتاب بر گرفته از تاریخ است که ساختار داستانی به خود گرفته است.
کتاب شامل سیزده فصل با عناوین غارنشینان نقاش، نقاشی در دوران کهن، ساسانیان: نوزایی در هنر، ظهور اسلام: هزار و یک شب نقاشی، پیدایش مکتب تبریز، شیراز: جزیره امن هنر، هرات: پایتخت هنر ، تبریز و وارثان قلم موی بهزاد ، نقش پردازان مکتب اصفهان ، پادشاهی نادر: افول نقاشی ، نقاش باشی های قاجار ، نقش پردازان دنیای جدید و نقاشان نوگرای ایران است. هر فصل خود به بخش های جداگانه ای تقسیم شده است .

شرح کتاب

در برخی غارها نشانه‌هایی از نقش‌هایی که مردمان نخستین کشیده‌اند، دیده می‌شود. نقاشی از گذشته تا امروز زبان مشترک انسان‌ها بوده است.» کتاب حاضر درباره نقاشی در ایران از نخستین نقش‌های یافته شده در غارها تا روزگار امروز ما نگاشته شده است. این کتاب یکی از کتاب‌های مجموعه «فرهنگ و تمدن ایرانی» است که به سرگذشت فرهنگ، علم و هنر در ایران می‌پردازد. 

مشخصات کتاب
ناشر : افق
زبان : فارسی
نوع چاپ : رنگی
تعداد صفحات : ۱۶٨
نوبت چاپ : اول
نوع جلد : نرم
شابک : ٩٧٨-٩۶۴-٣۶٩-٧۱٧-۴