سلیمان و بلقیس

گردانیده ی منسوب به بلعمی

دسته : ادبیات
نویسنده : علیرضا کمری
گروه سنی : ۱٢ تا ۱۶ سال

کتاب سلیمان و بلقیس شامل سه داستان درباره ی حضرت سلیمان، از کتاب تاریخنامه ی طبری، گردانیده ی منسوب بلعمی، به تصحیح استاد محمد روشن (انتشارات سروش، تهران، 1374) فراهم شده است.
لازم به ذکر است که تاریخ طبری/ بلعمی از نوع تاریخ نگاشته های عمومی به شمار می آید که در آن وقایع عمومی عالم، از واقعه ی آفرینش آدم تا زمان ظهور اسلام را دربرمی گیرد و مشتمل بر شرح حال انبیاء الهی و پادشاهان است. علاوه بر این تاریخ بلعمی دربردارنده ی مجموعه ای از اساطیر و افسانه ها و داستان های آئینی و ملی ایران است که برای شناخت فرهنگ و تاریخ گذشته ی سرزمین ما، هم چون شاهنامه ی فردوسی ارزش و اعتباری بی مانند دارد.

شرح کتاب

پس هدهد بدان ناحیت سبا بوستان ها دید و سبزی ها و آب روان، سخت خوش جایگاهی، و آن همه می دید و بلقیس را دید بر تختی نشسته بدان بوستان ها اندر. و پیش بلقیس هدهدی دیگر نشسته بود و او هدهد سلیمان را گفت: از کجا می آیی و کجا می روی؟ گفتا از بَر ِ سلیمان پیغمبر خدای تعالی، و او را پیغمبری هست و پادشاهی در دنیا هست و در جهان چون او مَلِکی نیست. هدهد بلقیس گفت: این ملک ما بزرگ تر است. هدهد سلیمان گفت: پادشاهی او چند است و چهدین دادر؟ و از یان همه بپرسید و آب بخود و باز پیش سلیمان آمد. گفت: کجا بودی؟... ص 12



مشخصات کتاب
ناشر : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
تصویرگر : علی عامه کن
زبان : فارسی
تیراژ : ۵٠٠٠ صفحه
قطع : رحلی
نوع چاپ : رنگی
نوبت چاپ : اول
نوع جلد : نرم
شابک : ٠ ـ ۴٢۴ ـ ٣٩۱ ـ ٩۶۴ ـ ٩٧٨
ویراستار : مینو کریم زاده
اندازه کتاب : ٢۱ * ٢۶
دیویی : ٨ فا ٨
٨٣/
س ۴٣۴ ط