کلید یادگیری

آموزش کودکان سه تا هفت سال با رویکرد ویگوتسکی

نویسنده : گالینا دالیا
گروه سنی : ۱٨ سال به بالا سال
سال انتشار : ۱٣٩۵

بدون کم‌ترین تردید و بزرگ‌نمایی، می‌توان گفت تاریخ آموزش و پرورش ایران د ر گروه سنی پیش دبستانی و سال نخست دبستان، هرگز چنین کتابی را با این درونه تجربه نکرده است. «کلید یادگیری» بر پایه‌ی رویکرد یکی از برجسته‌ترین اندیشه‌مندان روان‌شناسی و تعلیم و تربیت، لو سیمونویچویگوتسکی نوشته شده است. این رویکرد، سرشار از آموزه‌هایی است که می‌تواند محیط آموزشی را در هر جا دگرگون سازد و دگرگون سازد و کودکان را به گونه‌ای دیگر با آموزش و پرورش هم‌ساز و هم‌سو کند. آن‌هم آموزش و پروشی روش‌مند و پیشرو که با شادی، هیجان و دست‌ورزی آمیخته است.

شرح کتاب

این کتاب پر ارزش که بر پایه رویکرد لو ویگوتسکی نابغه شهیر روس و روان شناس و نظریه پرداز آموزشی تدوین شده است، یکی از چند عنوان کتابی است که در مجموعه «رویکردها و اندیشه‌های آموزش خلاق» در سال جاری با برنامه ریزی و همکاری این دو موسسه به طور مشترک منتشر شده یا خواهد شد.

کلید یادگیری که نخستین کتاب از این مجموعه است، در قالب طرح درس‌های کوتاه و موضوع بندی شده کار با کودکان ۳ تا ۷ ساله را هدف گرفته است. شیوه و روشی که در این بخش‌های آموزشی به کار گرفته شده است، برای جامعه ما که آموزش پیش دبستان و سال نخست دبستان یا به زبان دیگر آموزش سواد پایه در آن جای کار و نوآوری‌های بسیاری دارد، فرصتی مغتنم است. برای آشنایی با اهمیت انتشار این کتاب تنها به نوشتارهای کوتاه که در بخش پیش گفتار این کتاب آمده است بسنده می‌کنیم و دیدگاه‌های برجسته‌ترین آموزشگرانی که با این کتاب کار یا آن را بررسی کرده‌اند، می‌آوریم:

«کلید یادگیری» اثر چشم گیری است، کاری است زنده، ژرف، قوی، انعطافپذیر، دارای بینش و همه شمول. این کتاب به درستی رویکرد ویگوتسکی را بازگو، و کشف های سترگ او را به سده بیست و یکم منتقل می کند: این که یادگیری و تکامل انسان، کاری واحد و یکپارچه است.

برخلاف برنامه های درسی دیگر، «کلید یادگیری» به گفته ویگوتسکی، کودکان را «یک سر و گردن بلندتر از خودشان» توصیف می کند، ویژگی ای که لازمه هر فضای پرورشی/ آموزشی است.

مشخصات کتاب
مترجم : افسانه اشرفی
زبان ترجمه : فارسی
تیراژ : ٣٠٠٠ صفحه
قطع : خشتی
نوع چاپ : رنگی
تعداد صفحات : ٢۴
نوبت چاپ : اول
نوع جلد : نرم
شابک : ٩- ٢٢- ٧۱۱٢- ۶٠٠- ٩٧٨