میراث طبیعی ایران

از ایران چه می‌دانیم؟ /۶٣

نویسنده : سام خسروی‌فرد
گروه سنی : ۱۴ تا ۱٨ سال به بالا
سال انتشار : ۱٣٨۴

در این کتاب، طی پنج فصل، طبیعت ایران معرفی و ارزش آن را بررسی می‌شود كه عبارت‌اند از: جغرافیای طبیعی ایران (ریخت‌شناسی عمومی، دیرین‌شناسی فلات ایران، كوه‌ها، آتشفشان‌ها، یخچال‌ها، چاه‌ها و غارها، بیابان‌ها و جلگه‌ها، منابع آبی، جزایر، و تنوع اقلیمی)؛ گیاهان، جانوران، و جغرافیای زیستی؛ اندوختگاه‌های ملی (پارك‌های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات وحش، مناطق حفاظت شده، مناطق شكار ممنوع، و پارك‌های جنگلی)؛ اندوختگاه‌های بین‌المللی (ذخیره‌گاه‌های زیست كره و تالاب‌های بین‌المللی)؛ و ارزش میراث طبیعی (جنگل، تالاب، و جانوران كمیاب).

شرح کتاب

سرزمین ایران، با مساحتی معادل 1/623/780 کیلومترمربع به عنوان هفدهمین کشور وسیع جهان، بخشی از گستره‌ی جغرافیایی ایران‌زمین است که در غرب آسیا بین دریای معتدل خزر (مازندران) و دریای گرم و نیمه‌گرمسیری عمان و خلیج‌فارس (دریای پارس) قرار دارد.

     نجد ایران که با نام فلات ایران شناخته شده است، پیشینه‌ی زمین‌شناسی و موقعیت جغرافیایی ویژه، چشم‌اندازهای بیکرانی‌های عظیم، جنگل‌های پهناور، بیابان‌های لم‌یزرع، دشت‌های حاصل‌خیز و تالاب‌های بزرگ و کوچک بسیاری دارد و این‌گونه شرایط اقلیمی متنوعی را پدیدآورده‌است. در حوزه‌ی خلیج‌فارس، حداکثر گرمای هوا به 52 درجه‌ی سانتی‌گراد بالای صفر و در شمال‌غرب کشور، حداقل سرما به چهل درجه‌ی سانتی‌گراد زیر صفر می‌رسد. 

     ارتفاع زمین در ساحل دریای مازندران 25 متر پایین‌تر از سطح دریاهای آزاد است، در حالی‌که در میان کوه‌های ایران، بیش‌از یکصد قله با ارتفاع بالای چهارهزارمتر و قله‌ی دماوند با 5671 متر دیده می‌شوند.

مشخصات کتاب
زبان : فارسی
تیراژ : ٢٠٠٠ نسخه
قطع : رقعی
نوع چاپ : رنگی
تعداد صفحات : ۱٢٠
نوبت چاپ : اول
نوع جلد : نرم
شابک : ٩- ٠٨۱- ٣٧٩- ٩۶۴
ویراستار : منصور کیایی
دیویی : ٩۱۵
۵٠٢/
طراح جلد : ایران‌دخت قاضی‌نژاد ، شهره خوری
عکاس : بهمن جلالی