ما، همان جمع پراکنده

دسته : ادبیات
گروه سنی : ۱٢ تا ۱۶ سال
سال انتشار : ۱٣٩۴

این نمایش‌نامه با استفاده از دو کتاب درسی تعلیمات اجتماعی و مهارت‌های زندگی براساس دو شیوه‌ی «درام در خدمت آموزش» و «تئاتر در خدمت آموزش» به بررسی مفاهیم اجتماعی و زندگی می‌پردازد.

شرح کتاب

توضیح درباره این اثر:

این نمایشنامه شامل قطعات متنوع نمایشی است که تلاش دارد پیرامون مباحثی چوون انسان ـ جامعه، قانون، مجلس و نماینده و ارتباطات اجتماعی...، تجارت بازیگران را به تجارب تماشاگران پیوند بزند. از این رو تسهیل گر اجرا مرتب ازنوجوانان نظر سنجی می کند و آن ها را مورد پرسش قرارمی دهد و پیوند دهنده ی این قطعات پازل گونه است. دلیل انتخاب چنین ساختابر برای نمایشنامه: 1- فصل بندی خود کتاب های درسی تعلمیات اجتماعی و مهارت های زندگی استکه این نمایشنامه براساس آن ها نگاشته شده است و دیگری 2- رسیدن به تئاتری مشارکتی که با حضور تماشاگران معانی موجود در اثر غنی تر می شود.

از درون کیسه زباله ای سیاه، یک عروسک نخی ساخته شده با کاغذهای مچاله بیرون می آید. نخ های آسیب دیده ی دست و پای او توسط دست ها با نخ های رنگی  محکم می شود. بخش هایی از سیاهی های بدن عروسک با پاک کن تمیز می شود. دستی برای او دو چشم و دهان خندان می کشد. آخرین دستبدن او را با اسپری آبی رنگ می کندد و عروسک با امید به سمت کیسه ی زرد رنگی می رود که پر از کاغذهای رنگی است.

کارگردان: این عروسک نماد چه تیپ آدم هایی در جامعه است؟

معلم: (این بار او دست بلند می کند.) این عروسک می تونه نماد آسیب دیدگان اجتماعی باشه. دیدید اول از یه کیسه ی سیاه بیرون آمد اما دست هایی بودند که او رو درمان کنند. دست هایی بودند که آلودگی های وجودش رو پاک کنند. دست هایی بودند که این عروسک روصاحب چهره کنند و به او شخصیت بدهند. دست هایی که توانستند به وجود او رنگ ببخشند. اما آیا همیشه همه چیز قابل جبرانه؟

کارگردان: بریم قطعه آخر...





مشخصات کتاب
ناشر : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
زبان : فارسی
تیراژ : ۴٠٠٠ صفحه
قطع : وزیری
نوع چاپ : مشکی
تعداد صفحات : ۶۴
نوبت چاپ : اول
شابک : ۱ ـ ٠۱۱٢ ـ ٠۱ ـ ۶٠٠ ـ ٩٧٨
نمایشنامه نویس : فریده شیر ژیان
اندازه کتاب : ٢۱ * ۱۴
دیویی : ٢ فا ٨
۶٢٠٨/
طراح جلد : سیدمیثم موسوی