نمایش خلاق، ابزار و موضوع آموزش به کودکان
ارائه ی الگویی پیشنهادی برای آموزش های تئاتری و آموزش از طریق نمایش خلاق به کودکان در مقاطع دبستان و پیش دبستان
بخشی از متن:
در آموزش کودکان زور به کار مبر. بگذار براي آنان آموختن به شکل بازي درآيد. بدينسان تواناييهايشان را بسي بهتر خواهي شناخت. «افلاطون»
در سالهای اخیر تئاتر پای خود را از تالارهای نمایشی فراتر گذاشته و سعی کرده حضور جدیتری در زندگی روزمرهی مردم داشته باشد. از نظر اگوست بوال، کارگردانی که عرصهی تئاتر را به زندگی روزمرهی مردم کوچه و بازار کشاند: «تئاتر بايد شادمانی و سعادت باشد، بايد به ما كمك كند كه دربارهی خود و عصر خود بياموزيم. بايد دنيايی را كه در آن زندگی میكنيم، بشناسيم و برای بهتر شدن، تغييرش دهيم. تئاتر، شكلی از دانش است كه هم میتواند و هم بايد به صورت ابزار دگرگونی جامعه درآيد. تئاتر باعث میشود به جاي چشمبهراه آينده ماندن، بتوانيم آن را بسازيم.»
به جای چشمبهراه آینده ماندن، میتوان با آموزش و پرورش صحیح نسل فردا، دنیای زیباتری خلق کرد و تئاتر ابزاری است که نقش مؤثر و تأثیرگذاری در رشد و تعالی علمی و تربیتی کودکان و نوجوانان ایفا میکند؛ زیرا، علاوه بر اینکه یک ابزار آموزشی بسیار تأثیرگذار است و به کمک آن میتوان فرارترین و دشوارترین درسها را آموزش داد، وسیلهای پرورشی نیز هست و میتواند در انتقال فرهنگ و سنتهای اجتماعی به کودکان مؤثر باشد.