نماد در بازی

مجله روشنان -دفتر ششم

دسته : ادبیات
نویسنده : لیلی انگجی

این مقاله در دفتر ششم مجله روشنان- صفحه86 تا 91 چاپ شده است.
متن مقاله را در نسخه (pdf ) مشاهده کنید

شرح مقاله

مقدمه

دنياي امروز، بيشتر از گذشته به كودكان بها داده و براي آنها وسائل سرگرمي متنوعي فراهم آورده است. جاي سؤال است كه چگونه بگذاريم كودكان بازي كنند؟ آيا نه اين است كه بازي هم ابزار و ادوات و لوازم و... مي خواهد؟ طفل معصوم، با دست تهي چگونه بازي كند؟ به چه چيز سرگرم شود ؟به آن چيزي كه سازنده جسم و جان و عقل و هوش و احساسات و عواطف اوست  يعني بازي  خود را چگونه مشغول كند؟ چرا بعضي از كودكان، بد ادا و بهانه گير می شوند؟ علاج بد ادا بودن و بهانه گيری چيست؟ با نقل و شيريني بايد آنها را ساكت كرد يا با تنبيه؟ يا هيچكدام؟ يا بايد روح تشنه شان را به

وسيله همبازي و اسباب بازي اشباع كرد؟

كودكان، انسانهای بالغ و رشيد فردا هستند ، كساني كه بايد چرخ عظيم جامعه خود را به حركت درآورند و هر كدام، بعدی از مسئوليت ها را عهده دار شوند. الگوي چرخ عظيم جامعه فردا، بازي ها و اسبا ب بازيها و همبازی‌هاست. اگر از هم اكنون، به تناسب

آنچه فردا بايد عهده دار شوند ، اسبا ب بازی و همبازی فراهم و روح بازی طلب آنها را اشباع كنيم، به آينده آنها خدمت زيادي كرده ايم. زندگي اجتماعی و بر دوش كشيدن بار عظيم مسئوليت، تجربه و توان و تدبير می خواهد. اينها يك شبه در انسان پيدا نمي‌شوند. اينها زمينه سازي لازم دارند. كودك را نمي‌شود از همان دوره كودكی، به سوی واقعيتها برد و در عين حال، نمی شود از واقعيت‌ها به دورش داشت. بازي و اسبا ب بازی و همبازی مقدمه رسيدن طفل به واقعيتهاست. دنيای امروز به هر دليلی كه باشد، در راه اشباع كودكان گام‌هايی برداشته و كارهايي كرده است. البته هنوز هم بايد با دقت و درايت، در اين راه تلاش كرد و از طريق بازيها و اسبا ب‌بازيهای مناسب، انسانهاي ايده آل ساخت. در كودكستانها ، دبستانها و پاركها و ميادين، همه نوع وسائل بازي وجود دارد. در منازل مسكوني نيز بچه‌ها حداقل دوچرخه يا عروسك يا ماشيني دارند و با آنها سرگرم بازي می شوند.

مشخصات مقاله
سال انتشار : ۱٣٨۶