جایگاه علوم تربیتی درسینمای کودک ونوجوان ایران

دسته : ادبیات
نویسنده : حمید قاسم‌زادگان‌جهرمی‌
گروه سنی : ۱۵ تا ۱٨ سال به بالا

بهترين فیلم‌های كودكان و نوجوانان سرشار و آكنده از تمايل آنان به هماهنگی با طبيعت و دنيای حيوانات، آزادي و رهايی تخيل انساني، گرايش عاطفي و باطنی، نوع‌دوستی و ماجراجويی خلاف عرف و عادات زندگی همگانی و روزمره است. تجربه نشان داده است كه فیلم‌های وسترن، علمي ـ تخيلی و كمدي به يك اندازه كودك و بزرگ‌سال را سرگرم می‌كنند

شرح مقاله

بچه‌ها سينما را جدي می‌گیرند و همين سبب می‌شود تا سينماي كودك، سينمايي به‌مراتب حساس‌تر از انواع ديگر باشد. شايد بتوانيم ساختن يك فيلم كودك كردن را از فرط ظرافت به كار كساني تشبيه كنيم كه حرفه‌شان خنثي کردن بمب است

 اشتباهي كوچك ممكن است به انفجاري مهلك بينجامد. بااین‌حال، ای‌کاش كه بزرگ‌سالان هم سينما را به انداز بچه‌ها جدي می‌گرفتند. در آن صورت می‌شد اميدوار بود كه يك فيلم خوب، با مضامين ترتيبي و آموزشي مطلوب، تأثیر دامنه‌داری در زندگي اجتماعي داشته باشد و در حد يك آرزو باقي بررسي در مورد جايگاه هرکدام از عناصر علوم تربيتي در مورد سينمايي ً نماند. واقعاً كه به‌صورت جدي به كودك و نوجوان نمی‌پردازد، مشكل است، ولي احساس می‌شود با توجه به رويكردهاي جديد و پربار شدن جشنواره‌هایی با مضمون كودك و نوجوان با حضور جوانان فیلم‌ساز، حداقل بتوان راهكارهايي جهت سربلندي آینده آن ارائه نمود

مشخصات مقاله
سال انتشار : ۱٣٨۵