رشد اندام‌های حسی و حرکتی و نیاز به اسباب‌بازی‌های مختلف

مجله روشنان- دفتر سوم - دیدگاه - صفحه ٢٣ تا ٣۱

دسته : ادبیات
نویسنده : لیلی انگجی
گروه سنی : ۱۴ تا ۱٨ سال به بالا

اسباب بازي كودك بستگي به امكانات محيطي او دارد. كودك بايد به نحوي سرگرم شود. هرچه وسايل بازي بيشتري در اختيار داشته باشد، بيشتر حس كنجكاوي ادراك و اكتشافش ارضاء مي شود.

اسباب بازيها، بهترين ابزار براي شناخت تمايلات و احساسات كودكان مي باشند؛ زيرا كودك به هنگام بازيهاي خلاق، خود خواسته ها و تمايلات خود را بيان مي كند و نشان مي دهد كه از چه چيزهايي محروم شده، و به چه چيزهايي گرايش دارد و از چه چيزهايي رنج مي برد.

شرح مقاله

پياژه  معتقد است  كه  رشد از دوره ها و مرحله هاي  مشخصي تشكيل  مي گردد و همان  گونه  كه  رشد بدني  به  صورت  يك  رشته  دگرگوني ها با نظم  و ترتيب  معيني  پديد مي آيد، رشد رواني  نيز همان  دوره ها و )  را براي  فاصلة Period( مرحله ها را مي پيمايد. وي  اصطلاح  دوره )  را براي  فاصلة  زماني  كم  به  كار مي برد. Stage( زماني  زياد و مرحلة بنابراين، هر دوره  شامل  چند مرحله  است. پياژه  به  طور كلي  دوره هاي  رشد شناختي   ـ  ادراكي  را به  قرار زير به  چهار دوره  تقسيم  مي كند و معتقد است  كه  ادراك  و تواناييهاي  عقلي  و فكري  كودكان  و نوجوانان  در طي  اين  چهار دوره  تكامل  مي يابد.


مشخصات مقاله
موضوع : تاثیر اسباب بازی ها بر رشد کودک
سال انتشار : ۱٣٨۵