ضرورت آشنایی با روانشناسی رشد در ادبیات کودکان

مجله روشنان- دفتر سوم - دیدگاه - صفحه ٧ تا ۱٣

دسته : ادبیات
نویسنده : فاطمه قاسم زاده
گروه سنی : ۱۴ تا ۱٨ سال به بالا

هدف روان شناسي رشد، تنها شناخت فرايند رشد كودكان نيست، بلكه كمك به بزرگسالان و كودكان براي تأ مين رشد و سلامت آنان است

شرح مقاله

روان شناسي  رشد، رشته اي  از روان شناسي  است  كه  به  توصيف، توضيح  و راهنمايي  در زمينة  رشد كودك  مي پردازند. منظور از توصيف، بيان  چگونگي  فرايند رشد كودك  است  و به  پرسشهايي  پاسخ  مي گويد كه  اين  چگونگي  را نشان  مي دهد: چگونه  كودك  سخن  مي گويد؟ راه  مي رود؟ مي بيند؟ مي شوند؟ چگونه  كودك  فكر مي كند؟ مي شناسد؟ عواطف  كودك  چگونه  شكل  مي گيرد؟ چگونه  كودك  با ديگران  ارتباط  برقرار مي كند و جامعه پذير مي شود؟... منظور از توضيح، بيان  چرايي  رشد كودك  و تعبير و تفسير آن  است  و به  پرسشهايي  پاسخ  مي دهد كه  دلايل  رفتارهاي  كودك  را نشان  مي دهند:

چه  عواملي  بر رشد كودك  تأ ثيرگذار است؟ نقش  عوامل  ارثي  و محيطي  بر رشد كودك  چگونه  است؟ چرا كودكان  در جريان  رشد خود دچار مشكلات  مي شوند؟... منظور از راهنمايي، اراية  راهكارهايي  براي  رشد و پرورش  بهتر كودكان  براساس  توصيفات  و توضيحات  ذكر شده  است.


مشخصات مقاله
سال انتشار : ۱٣٨۵