بررسی زندگی امام رضا (ع) و تأثیر آن برمهارت تصمیم‌گیری دختران نوجوان

دسته : مذهبی
نویسنده : مهین وزیری
گروه سنی : ۱۴ تا ۱٨ سال به بالا

تصمیم‌گیری يكي از مهم‌ترین مهارت‌های زندگي است.زيرا فرد همواره بايد یک‌راه را از میان راه‌های گوناگون ،انتخاب كند.اگر شخص مهارت كافي در تصمیم گرفتن نداشته باشد،قادر به تصمیم‌گیری نخواهد بود و درنتیجه تنش‌های ناشي از آن متوجهی وي خواهد شد و يا با تصمیم‌گیری غيرمنطقي خود جامعه را دچار اضطراب و ناراحتی خواهد كرد.براي يك تصمیم‌گیری مطلوب ،توانایی‌های خاصي ازجمله افزايش آگاهي ،درك ارزش‌های فردي و خانوادگی،مهارت انتخاب هدف و...لازم است.

شرح مقاله

ازآنجاکه مطالعه زندگي ائمه(ع)و مشاهیر و بزرگان جهان و انسان‌های موفق در عرصه‌های مختلف می‌تواند زمينه تصمیم‌گیری‌های مناسب را فراهم آورد،در این پژوهش به مطالعه‌ی يكي از حوادث مهم و تاریخی زندگي امام رضا(ع)، پيشنهاد ولايتعهدي و تصمیم‌گیری امام رضا(ع)، می‌پردازم.

در اين تحقيق با نگاهي پرسش‌گر و تأمل‌برانگیز در آموزه‌های ديني راهبردهايي كلي و فراگير را ارائه كردم كه براي هر زمان و مكان پاسخگوست.مطالعات كاربردي در این زمينه از ديد تعاليم اسلام و سيره رضوي قابل‌توجه است كه البته همت بيشتر عالمان دين و دانشمندان ديگر علوم اسلامي را مي‌طلبد.
 اين تحقيق به انديشه و سيره علمي و عملي امام رضا علیه‌السلام در عرصه‌هایی چون مهارت‌های ذهني – شناختي ،با نگاه ويژه به مهارت تصمیم‌گیری،مراحل آن (دانش جامع،مديريت زمان،انتخاب )و مهارت تصميم‌گيري در سيره رضوي وبارويكردي به مسئله ولايتعهدي و مهم نرین تصميم امام رضا (ع) در دوران خود پرداخته است.

در اين پژوهش رهنمودهاي امام رضا علیه‌السلام و ديگر ائمه در دودسته تقسیم‌شده است برخي به‌گونه‌ای مستقيم به موضوع مهارت‌های زندگي پرداخته و برخي ديگر بازتاب نگاه كلي و جامع امام است و می‌توان با رويكردي تعميمي آن را به موضوع مهارت‌های زندگي ،انتخاب و تصمیم‌گیری پيوند داد.
 اميد است كه با بهره‌گیری از سيره اهل‌بیت علیه‌السلام به‌ویژه امام رضا علیه‌السلام در زندگي و شكوفا شدن نسل جديد و فرزندان خانواده‌ای رضوي را سرمشق و الگوي جامعه قرار دهيم اين تحقيق ارمغان راهي است كه هنوز در آغاز آن هستيم و چشم به عنايت و توجه مولايمان امام هشتم (ع) داريم.

مشخصات مقاله
موضوع : آشنایی با سیره ائمه اطهار می‌تواند بر تو.انایی های فردی نوجوانان مثل مهارت تصمیم‌گیری تأثیر بگذارد.
سال انتشار : ۱٣٩٢