راه های علاقه مندی اعضای پسرنوجوان به مطالعه و کتابخوانی

نویسنده : رسمیه چکاوک ، مربی فرهنگی مرکز شماره ۱ کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام
گروه سنی : ۱۴ تا ۱٨ سال

چکیده:
مسأله ی اساسی در این اقدام پژوهی این است که از چه روش هایی می توان پسر نوجوان مرکزیک ایلام را به فعالیت های مطالعه و کتابخوانی جذب کرد و عوامل مؤثر در این ارتباط کدامند؟ و چه موانع و محدودیت هایی موجب می شود که اعضا نوجوان پسر مرکز یک ایلام کمتر به فعالیت های کتابخوانی روی آورند؟ پس هدف اصلی افزایش میزان مطالعه پسر نوجوان مرکزیک ایلام ،مشخص کردن موانع و محدودیت هایی که موجب می شود اعضای پسر نوجوان کمتر به فعالیت های کتابخوانی روی آورند وارائه راههای مناسب و عملی که به افزایش حضور ومشارکت درفعالیت های کتابخوانی مرکزبیانجامد.
روش آماری به صورت توصیفی است.
جامعه ی آماری در این اقدام پژوهی اعضای فعال پسر نوجوان مرکز یک ایلام که در سال 96 عضو ویا تمدید عضویت شده اند راشامل می شود.
ابزار گردآوری اطلاعات به شیوه ی مصاحبه ی گروهی انجام شده است.
برخی از یافته های اقدام پژوهی عبارتنداز:برگزاری فعالیت های محرک و نشاط بخش قبل از اجرای فعالیت های کتابخوانی،اجرای فعالیت کتابخوانی به شیوه های نو و جذاب . برقراری ارتباط بین استفاده از وسایل هوشمند و فعالیت های کتابخوانی ،اختصاص پانلی خاص به فعالیت های کتابخوانی مرکز. برگزاری جلسات هدفمندسیر مطالعاتی اعضا،جلسات بحث و گفتگو با محوریت کتاب، موانع و محدودیت کمی تنوع کتابهای مورد علاقه ی اعضا با موضوعات عمومی وعلمی،اختصاص بیشتر قفسه های کتابخانه به کتابهای داستانی و رمان،ناکافی بودن فضای مطالعه چون نداشتن سالن مطالعه ،زمان بربودن مطالعه ی کتابهای رمان که به کاهش میزان مطالعه اعضا می انجامید،ناآگاهی نسبت به انتخاب صحیح منابع خواندنی .

مشخصات مقاله
موضوع : راه های علاقه مندی اعضای پسرنوجوان به مطالعه و کتابخوانی
سال انتشار : ۱٣٩۶