تأثیر برنامه‌ریزی مطالعاتی بر تقویت سوادخواندن در اعضای دختر ۱٠- ٧ ساله مرکز فرهنگی هنری اندیشه

دسته : مقالات
نویسنده : مهین وزیری
گروه سنی : ۱٣ تا ۱٨ سال به بالا

تلاش برای نهادینه سازی برنامه ریزی مبنی برپژوهش ومطالعه بابهره گیری ازخردجمعی ونگاه کارشناسی درکانون وپرهیز ازتصمیم گیری مقطعی وسلیقه ای ،راهبرد سوم ازسیاست های مدیرعامل محترم کانون است. ارائه برنامه ريزي براساس نيازسنجي،يكي ازاصلي ترين رسالت هاي مراكز فرهنگي هنري است.شناخت نياز مخاطب،بابرنامه ريزي منسجم ودقيق،ضمن شورآفرين بودن،موجب غني سازي اوقات فراغت اعضا نيز خواهد شد.بديهي است بدون برنامه ريزي،نمي توان به اين هدف دست يافت.

شرح مقاله

يكي از كليدهاي موفقيت در هر جامعه (خانواده، مدرسه، كانون و ...) داشتن دانش و مهارت لازم در زمينه استفاده بهينه از زمان است. مديريت زمان عبارت است از آگاهي به علم و فن و هنر، استفاده مطلوب از زمان و انجام كارها و امور به طور اثربخش و به موقع. در حقيقت هر ساعت و هر روز يك ظرف زماني است كه احساس مي‌شود با برنامه مي‌توان آن را پر كرد. چنانچه اين ظرف‌ها با برنامه‌ريزي پر شوند و براي اجرا، اولويت‌ها در نظر گرفته شود، آنگاه بهترين استفاده از زمان صورت گرفته و فرد خود را موفق مي‌پندارد. همه ما، مربيان، كودكان و نوجوانان در خانه و محل كار نياز داريم وقت خود را تنظيم كنيم و زمان را در اختيار و كنترل خود درآوريم. بدون شك مديريت موفقيت‌آميز زمان، تأثير قابل ملاحظه‌اي بر كميت و كيفيت زندگي ما خواهد داشت.

تلاش برای تقویت سوادخواندن یکی دیگرازراهبردهای مدیرعامل محترم کانون است.وجود برنامه ریزی مدون ومنسجم دراین زمینه می تواند کمک بزرگی به گام نهادن در این مسیر داشته باشد.عادت به مطالعه،روي تحولات جامعه تأثيربه سزايي دارد ونداشتن فرهنگ مطالعه بركودكان آثار منفي داشته وسبب افت تحصيلي وافزايش انحرافات در جامعه مي شود.مطالعه به عنوان يك مهارت اجتماعي، نردبان ترقي وتكامل هرفرد وجامعه است.بين مطالعه ورشدافراد،رابطه ي مستقيم وجوددارد.لذاچنانچه عادت به مطالعه باکیفیت وعمیق ایجادشود،می تواند فردرابه موفقیت برساند.مطالعه ثمربخش موجب تقویت سواد خواندن درمخاطب خواهدشد.

ورودتكنولوژي واستفاده ي بدون حد ومرز وآگاهي كودكان از اين دنياي جذاب،موجب ارتباط كمتر كودكان با كتاب شده است.كاهش ميزان مطالعه اعضا،چالشي است كه متأسفانه روز به روز ،به ميزان آن افزوده مي شود.در اين راستا به منظور ترويج فرهنگ مطالعه،وتقویت سوادخواندن، نقش برنامه‌ريزي باموضوع عادت به مطالعه رادرمركز فرهنگي هنري انديشه را مورد بررسي قرار دادم.

هدف اين پژوهش بررسي تأثير برنامه‌ريزي در مركز فرهنگي هنري انديشه بر ترغيب اعضاي كودك دختر 10- 7 ساله به عادت به مطالعه به منظورتقویت سوادخواندن،مي‌باشد.

روش تحقيق از نوع پيمايشي و كتابخانه‌اي مي‌باشد. ابزار اندازه‌گيري، مشاهده و استفاده از منابع، كتاب‌ها و جملات موجود در مركز و اينترنت مي‌باشد، همچنين پرسشنامه‌اي در اين زمينه جهت اعضا و والدين تهيه شد.

يافته ها نشان دادن كه از ميان عوامل موثر بر مطالعه، والدين نقش موثري در اين زمينه داشته‌اند. همچنين برنامه‌ريزي مركز و اجراي فعاليت هاي شاد و مفرح در ارتباط باتقویت سوادخواندن، خواندن خلاق ، معرفي كتاب ها و مسابقات اهميت بسياري در ترغيب به مطالعه وفهم مطالعاتی اعضا،دارد. در مقابل، نداشتن انگيزه، مرتبط نبودن فعاليت ها در راستاي موضوع موردنظر و هدفمند نبودن برنامه‌ها براي گروه دوم باعث ركود مطالعه و از عوامل منفي در اين زمينه محسوب مي‌شود.انجام اين پژوهش،موجب علاقه مند شدن اعضاي گروه آزمودني مركز انديشه،به مطالعه شده واطلاعات آماري ومشاهدات نيز اين رابطه را به خوبي نشان داده است.استفاده از شيوه هاي خلاق ومتنوع درراستاي كتابخواني،افزايش ساعت كارمراكز،آشنايي والدين بافوايد مطالعه وبرگزاري دوره هاي آموزشي مرتبط باترويج كتابخواني،از راهكارهاي پيشنهادي براي موفقيت در علاقه مند نمودن اعضا به كتابخواني ورسيدن به هدف پيش بيني شده دربرنامه ريزي،مي باشد.

اين پژوهش داراي شش گام (فصل)مي باشد.گام اول به اهميت وضرورت اهميت مطالعه درزندگي مي پردازدوگام دوم بانقش برنامه ريزي دردنيا،خانواده وكانون آشنا شده ودرگام هاي بعدي باعوامل مؤثربركيفيت كتابخواني وراه هاي نهادينه نمودن علاقه به مطالعه دركودك ونوجوان آشنا مي شويم.گام چهارم ،به روش تحقيق وابزار جمع آوري اطلاعات پرداخته ودرادامه، تحليل وبررسي مستندات ومشاهدات،نتيجه گيري هايي درراستاي تحقق عادت به مطالعه رادربرداشت.درگام ششم راهكارهاي پيشنهادي براي موفقيت دربرنامه ريزي،ارائه شده است.

استفاده از منابع معتبر وپيوست،شامل پرسشنامه وتصاوير مرتبط باكتاب وكتابخواني ،بخش پاياني اين پژوهش مي باشد.

                                                                                                         

مشخصات مقاله
سال انتشار : ۱٣٩۴