چگونه می توانیم با تقویت نگاه پرسشگرانه، اعضا ی مرکز را به پژوهش علاقمند کنیم؟

دسته : ادبیات
نویسنده : مریم شفیع زاده ، آرزو جیرودی
گروه سنی : ۱۱ تا ۱٨ سال به بالا

این اثر اقدام پژوهی، حاصل تلاش مربیان فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز 42 استان تهران است که در تابستان 1395 تهیه شده است.

شرح مقاله

داشتن نگاه پرسشگرانه لازمه ی  وجودی انسان پژوهشگر و جستجوگر است. و دغدغه ی بزرگی که سبب شد  در مرکز 42 به این اقدام پژوهی دست بزنیم نیاز اعضای این مرکز به تقویت نگاه پرسشگرانه  است هدف ما در این اقدام ، یافتن راهکارهای تقویت نگاه پرسشگرانه و ترغیب اعضا به فعالیت پژوهشی است .

 طی مدتی که در این مرکز مشغول بکار بوده ایم متوجه شدیم که بیشتر اعضا ء به پژوهش علاقه ای نشان نمی دهند و به سوالاتی که در ذهنشان ایجاد می شود توجهی نمی کنند و براحتی از کنارشان گذشته و نگاهی بسیار سطحی و گذرا به هر چیز دارندمهمترین سوالاتی که در این مورد ذهن ما را به خود مشغول کرده این است که :آیا نگاه سطحی آنها به محیط پیرامون، آنها را از پژوهش و جستجو دور کرده است؟آیا آگاهی آنها نسبت به مراحل پژوهش و نحوه ی انجام آن باید افزایش یابد؟آیا ما مربیان باید راه های جذاب تری برای انجام فعالیتهای پژوهشی به کار گیریم؟

برای رسیدن به نتیجه از روش های مصاحبه،مشاهده استفاده کرده و از نرم افزار کتابداری هم کمک گرفتیم و متوجه شدیم که باید فعالیت پژوهش را جذاب تر کرده و مهارتهای لازم برای تقویت نگاه پرسشگرانه وبالا بردن آگاهی آنها از مراحل پژوهش و...را به طور غیر مستقیم از طریق یک فعالیت جذاب افزایش دهیم.

 به همین منظور با توجه به روحیات اعضای مرکز 42تصمیم گرفتیم تا  از طریق بازی ، روحیه پرسشگری وپژوهش را در اعضاء تقویت کنیم .پس انواع بازی های فکری ، خلاق ، محلی و ... با گرایش های فرهنگی ، هنری ، ادبی را برای این کار در نظر گرفته ومهارتهای لازم برای داشتن روحیه پژوهش گری را دسته بندی کرده طی 12 جلسه از طریق بازیهای مختلف به تقویت آنها پرداختیم .لازم به توضیح است که هرجلسه به یکی از مهارتها اختصاص داشت مثلا"جلسه ی اول خوب دیدن و.. هر کدام از بازیها  علاوه بر تقویت مهارتهایی چون:خوب دیدن و خوب شنیدن و..یک یا چند مرحله از پژوهش را هم در دل خود داشت..در فضا سازی هم طرح های دیواری را به شکل پازل طراحی کرده و ترتیبی دادیم که اعضا به تکمیل آنها تشویق شوند.

مشخصات مقاله
موضوع : تقویت نگاه پرسشگرانه و ترغیب نوجوانان به انجام فعالیت های پژوهشی
سال انتشار : ۱٣٩۵